Când vine vorba de proiecte şi idei trăsnite nu ne întrece nimeni. În plină isterie naţională, care a cuprins şi parlamentarii care au votat construcţia „Autostrăzii Unirii”, care ar urma să lege Ardealul de Moldova pe ruta Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi, Guvernul aruncă pe piaţă o altă gogoriţă.
Este vorba de Autostrada Târgu Neamţ – Suceava – Vama Siret, care se va conecta cu Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Aşadar, conexiunea cu Ardealul dispare brusc şi fără prea multe explicaţii.
Nimeni nu spune că nu ar fi utilă şi o astfel de autostradă, dar este extrem de interesant cum proiecte votate în Parlament se transformă peste noapte după cum visează unii.
Includerea în studiul de fundamentare a rutei spre Suceava a fost confirmată pentru ziarul Adevărul de către reprezentanţii Comisiei Naţionale de Prognoză, care mai spun că varianta aceasta nu este încă cea oficială, dar se lucrează la studiu.
Autostrada „Nord-Est” aşa cum este numită cea dintre Iaşi – Târgu Neamţ – Suceava, a fost prezentată de premierul Viorica Dăncilă, în cadrul unei vizite în statele din Golf.
Noua autostradă ar urma să aibă traseul: Vama Siret – Suceava – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni – Republica Moldova. Va avea 190 de kilometri lungime şi va include podul de autostradă de la Ungheni. Guvernul estimează că acest proiect va fi construit în 4 ani şi va costa 3 miliarde de dolari, la care România va contribui cu 25% anual, dar şi cu o plată anuală de disponibilitate de 70 de milioane de dolari, timp de 40 de ani. Taxa pe care o propune Guvernul pentru a fi introdusă pe această autostradă este de 7 dolari/100 kilometri. Proiectul ar urma să fie demarat în primul semestru al anului 2019, Executivul precizând că în acest moment se lucrează la studiul de fundamentare.
Deocamdată, aceste date sunt neoficiale, dar ele sunt în contradicţie cu menţiunile din Master Planul de Transport. Acesta prevede că se va lucra în Parteneriat Public Privat pentru construcţia autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi– Ungheni. În Master Plan există această autostradă, care ar continua până în Târgu Mureş, dar Suceava ar fi legată de Paşcani, nu de Târgu Neamţ, şi doar printr-un drum de mare viteză. Preşedintele Comisiei Naţionale de Prognoză, Ion Ghizdeanu, a declarat pentru Adevărul că varianta extinderii autostrăzii până în Suceava există, dar încă nu este oficială. În momentul de faţă ea este în evaluare pentru includerea în studiul de fundamentare. Întrebat care au fost motivele pentru care se doreşte această nouă rută, Ghizdeanu a spus că „va creşte eficienţa şi va face şi legătura cu Ucraina“.
Cu alte cuvinte, la planuri suntem cei mai buni, iar pe hârtie România este brăzdată de autostrăzi. În realitatea, situaţia este una dezastruoasă, iar o autostradă care să lege Suceava de orice altă zonă a ţării va mai aduce mulţi ani de aşteptare.