Conducerea Administrației Județene a Finanțelor Publice Suceava a anunțat că Ministerul Finanțelor Publice a adoptat o serie de măsuri legislative pentru a asigura aplicarea unui tratament preventiv stimulativ şi de îndrumare a contribuabililor, inclusiv după 1 noiembrie 2018. De precizat că după această dată, toate categoriile de firme care au case de marcat cu rolă jurnal au obligația să le schimbe cu case de marcat cu jurnal electronic. Potrivit unui comunicat de presă, scopul acestor măsuri este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor. Finanțele sucevene au transmis că dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic.
Astfel, pentru asigurarea, pe parcursul perioadei de implementare, a unei coordonări unitare a acțiunilor desfășurate de instituțiile implicate, ministrul Finanțelor Publice a dispus ca eventualele acțiuni de control tematice privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care trebuie să respecte mai multe repere metodologice. În comunicatul Finanțelor sucevene se arată că în situația în care organele de control derulează aceste acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment. Astfel de situații pot să apară atunci când prototipul, modelul de aparat de marcat specific unei anumite activități economice nu este disponibil pe piață, când termenul stabilit de distribuitor prin contractul încheiat cu utilizatorul este ulterior datei controlului realizat sau alte situații asemănătoare. „Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancțiuni contravenționale presupune existența unei vinovății a contribuabilului, or, dacă aceasta nu există, nu poate fi aplicată nici o sancțiune, nici măcar avertismentul”, au transmis Finanțele sucevene.
Modul în care ANAF va controla firmele după data de 1 noiembrie 2018
De asemenea, aplicarea prevederilor legale referitoare la sancțiunile contravenționale în situația lipsei vinovăției, pe de o parte, și aplicarea pe de altă parte a avertismentului, în situația în care există vinovăție, dar este vorba de prima abatere, nu se raportează ca perioadă de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeași abordare fiind aplicabilă și ulterior acestei date, întotdeauna când situația de fapt este cea descrisă anterior, respectiv nu există vinovăție sau există vinovăție, dar este prima abatere a contribuabilului. În comunicat se mai spune că în situația în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, acestea vor analiza situația de fapt a comerciantului și pot constata, de la caz la caz, cel puțin două situații. Prima dintre acestea este aceea în care contribuabilul este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt. O altă situație este cea în care contribuabilul nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare.
Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea sau instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr.28/1999.
Conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic și transmiterea zilnică a informațiilor se vor realiza după finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor.