Centrele de arest ale poliţiilor judeţene au primit în dotare, recent, câte o maşină Dacia Logan nouă, prevăzută cu separator între scaunele din faţă şi cele din spate, iar poliţistul sucevean Bogdan Bănică, liderul Sindicatului Decus, a provocat un scandal destul de mare după ce a sesizat că în compartimentul din spate, rezervat persoanei private de libertate, dar şi poliţistului care trebuie să o însoţească, nu există sistem de încălzire şi nici orificiu pentru aerisire. El sesiza că acel compartiment este total etanş.
Atât conducerea poliţiei judeţene, cât şi preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor, organizaţia Suceava, au luat însă legătura cu şefii de la Serviciul Logistic al Poliţiei Române şi vin acum cu date oficiale din care rezultă că în compartimentul din spate al acestor maşini există instalaţie de aer cald şi rece.
Concret, în datele din cartea tehnică a autospecialei scrie că prin acţionarea unui buton din bord se porneşte circuitul de aer cald, respectiv rece, pentru compartimentul din spate, care este prevăzut cu două fante de emisie a aerului, de 5,5 centimetri fiecare.
Comisarul Marius Ciotău, preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor (CNP), organizaţia Suceava, a ţinut să dezmintă informaţiile răspândite de Bogdan Bănică, arătând că sunt false.
„În urma aspectelor semnalate de domnul Bănică şi publicate de cotidianul Monitorul de Suceava la nivel de conducerea a IPJ Suceava s-a făcut o adresă către Serviciul Logistic, cu privire la cele sesizate. Compartimentul din spate este prevăzut cu aerisire şi încălzire care se acţionează doar prin apăsarea unui buton. Lucrurile sunt foarte clar prevăzute în caietul de sarcini care prevede expres aceste condiţii. Nu se pune problema ca maşinile pentru arest să nu fie dotate cu condiţiile minime pentru deplasarea persoanelor private de libertate”, a declarat Marius Ciotău.
Poliţiştii de la Centrul Arest al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava au fost instruiţi deja cu privire la cum să folosească noile maşini.
Reacţia lui Bogdan Bănică
Contactat de Monitorul de Suceava pentru un punct de vedere, Bogdan Bănică nu şi-a asumat dezinformarea:„Sunt convins că fiecare autospecială în parte este însoţită de <ceva acte>, era şi culmea să nu fie. Certificate de conformitate, sau de neconformitate le-aş spune eu. În ceea ce priveşte informarea mea publică, aceasta a fost făcută în urma sesizării membrilor de sindicat, ale căror interese le reprezint conform Legii 62/2011, a Dialogului Social. Iar dacă unii vădit răuvoitori transformă combaterea muncii sindicale prin denigrări şi atacuri la persoană, nu fac decât să aducă prejudicii de imagine instituţiei şi celor pe care ar trebui să-i susţină”.
Totuşi, ce este cert e că aceste autospeciale au instalaţie de climatizare şi pentru compartimentul etanş din spate. Dacă acestea sunt prea mici, prea mari sau ineficiente, rămâne de văzut.
Peste 30 de maşini noi, aşteptate la IPJ Suceava. Doar una are perete despărţitor
Aceste maşini dotate cu gratii şi perete despărţitor între compartimentul din faţă şi cel din spate, pentru protecţia poliţiştilor din faţă de eventuale atacuri, erau foarte aşteptate de oamenii legii. Din păcate, doar în cazul celor 40 de Dacii Logan alocate câte una pe judeţ, pentru Centrele de Arest Preventiv, există acest perete despărţitor.
Poliţiştii şi reprezentanţii lor sindicali cer ca toate Daciile Logan noi alocate sistemului operativ să fie prevăzute cu acest perete despărţitor. Este vorba de maşinile cu care se intervine la cazurile de urgenţă şi în care sunt transportate adesea persoane recalcitrante.
În cadrul programului de înnoire al parcului auto al Poliţiei Române aferent lui 2018 Ministerul Afacerilor Interne a alocat 2.000 de maşini Dacia Logan pentru structurile de poliţie. La Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava au fost alocate 11 maşini într-un prim lot, iar alte 21 ar urma să ajungă la Suceava în cel mai scurt timp. Acestea vor înlocui doar o parte din Daciile Logan vechi, multe dintre ele năpădite de rugină şi cu sute de mii de kilometri parcurşi.