23 de unități școlare au fost sub lupa Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) în anul școlar trecut, 2017 – 2018.
Inspectorii au vizitat nouă școli din județ care nu mai fuseseră niciodată verificate de ARACIP, 13 unități școlare au fost evaluate în vederea obținerii acreditării pentru noi specializări sau calificări profesionale și o unitate școlară solicitase evaluarea externă periodică.
Potrivit prof. Gheorghe Lazăr, inspector școlar general, „în urma evaluării periodice, deși cele mai multe școli au probat seriozitatea și rigoarea în abordarea demersului, nu întotdeauna rezultatele obținute au fost cele așteptate. Chiar dacă, la nivel județean, ponderea calificativelor bune este covârșitoare, nu s-a obținut totuși nici un calificativ <Excelent>, iar mai multe unități școlare au obținut calificativul <Nesatisfăcător> la mai mulți indicatori”.
Declarația fost făcută de șeful Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava în cadrul reuniunii tuturor directorilor de școli din Suceava, întâlnire la care s-a discutat raportul privind activitatea școlilor din anul școlar 2017 – 2018.
Unitățile au fost evaluate din perspectiva mai multor indicatori de performanţă, pentru fiecare din aceştia fiind propuse calificative (Nesatisfăcător, Satisfăcător, Bine, Foarte bine şi Excelent). Calificativele B şi FB se acordă pentru îndeplinirea indicatorilor din standardul de calitate, iar calificativul Excelent se acordă doar în cazul în care şcoala depăşeşte standardul.
Unde s-a notat cu „Nesatisfăcător”
Patru calificative de „Nesatisfăcător” a primit capitolul „Asigurarea securității tuturor celor implicați în activitatea școlară”, motivele fiind următoarele: nu există un contract încheiat cu o firmă de pază în școlile vizate; inexistența procedurilor de gestionare a situațiilor de criză; elevii, profesorii și părinții nu se simt în siguranță în școală, în curtea școlii și în vecinătatea școlii
Tot cu patru de „Nesatisfăcător” a fost notată și secțiunea „Existența și caracteristicile spațiilor școlare”, din următoarele motive: nu există autorizație sanitară și autorizație/aviz ISU; grădinițile și școlile funcționează în două schimburi fără aprobare de la IȘJ Suceava; nu există o adecvare a numărului sălilor de clasă, al laboratoarelor, al atelierelor, al sălilor de demonstrație la planul de școlarizare prognozat și realizat; nu există o folosire eficientă a spațiilor școlare pe baza unei planificări riguroase; nu sunt respectate normele de igienă privind unitățile pentru ocrotirea, educarea și instruirea copiilor și tinerilor, conform legislației în vigoare.
Standardul „Accesibilitatea spațiilor auxiliare” a primit tot patru de „Nesatisfăcător” din următoarele motive: nu este facilitat accesul în spațiile școlare pentru persoanele cu cerințe educative speciale; spațiile școlare nu sunt semnalizate corespunzător; nu există un spațiu destinat bibliotecii școlare sau unui centru de informare și documentare.
Reprezentanții ARACIP menționează că scopul acestor verificări nu este de a identifica vinovați sau hibe ale unităților, ci de a îmbunătăți și remedia problemele.
În cazul calificativelor slabe, școlile din județ sunt obligate să elaboreze un plan de măsuri de îmbunătăţire a calităţii pentru un an de zile.
Cum se desfășoară verificările
În agenda vizitelor de evaluare sunt cuprinse activităţi ca: asistenţe la ore,
studierea documentelor școlare, vizitarea spaţiilor şcolare, interviuri cu părinţi, elevi, cadre didactice, aplicarea unor chestionare, studierea rezultatelor elevilor. Se mai urmăresc aspecte precum dotările laboratoarelor, bibliotecii, sălilor de curs, etc., consilierea școlară, comisiile din școli, activitatea consilierului educativ etc.