Bilanţul celor 12 luni de funcţionare a Biroului Pacientului din Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava arată că acesta îşi dovedeşte utilitatea: peste 30.000 de persoane au primit informaţii de la asistentul medical de serviciu, iar comunicarea personalului medical cu aparţinători a adus “mai multă ordine” în cabinetele de consultaţii din UPU şi reducerea numărului de reclamaţii.
Biroul Pacientului a fost deschis în septembrie 2017, cu scopul îmbunătăţirii comunicării între personalul medical, pacienţi şi aparţinători. O asistentă medicală are rolul de a răspunde întrebărilor adresate de aparţinători cu privire la timpii de aşteptare pe coduri de culori, starea de sănătate a pacienţilor, investigaţiile care sunt în curs de efectuare sau consulturile care urmează să fie efectuate.
Practic, asistentul medical de comunicare merge în sălile de aşteptare pentru a lua legătura cu familiile sau aparţinătorii pacienţilor, se informează la medici despre starea pacienţilor şi transmite familiei “informaţii cât mai exacte, într-un limbaj politicos şi adecvat capacităţii de înţelegere a fiecărui interlocutor în parte”.
Conform unei analize efectuate de reprezentanţii UPU, interacţiunea personalului medical cu aparţinătorii a adus mai multă ordine în cabinele de consultaţii, în sensul în care activitatea medicală se poate desfăşura în condiţii optime, fără ca medicii care acordă îngrijirile medicale pacienţilor din UPU să fie întrerupţi în timpul consultaţiilor de către aparţinători cu diverse întrebări.
Rîmbu: S-au înregistrat progrese, dar nu suficiente
Comunicarea informaţiilor către familie este necesară şi eficientă îndeosebi în cazurile complexe, când timpii de aşteptare sunt mai mari, determinaţi de efectuarea mai multor investigaţii, unele de durată, precum şi atunci când pacienţii au nevoie de consultaţii medicale interdisciplinare. Îmbunătăţirea comunicării cu aparţinătorii a condus, pe parcursul ultimului an, la reducerea numărului de reclamaţii în UPU. Un alt câştig decurge din faptul că asistenţii medicali au conştientizat importanţa comunicării cu pacienţii şi familiile lor, optimizându-se astfel şi activitatea medicală, circuitele aparţinătorilor în secţie şi menţinerea ordinii în incinta UPU.
Managerul spitalului, Vasile Rîmbu, a declarat, ieri, că relaţia cadre medicale-pacient-aparţinător în instituţia medicală pe care o conduce s-a îmbunătăţit în ultimele 12 luni, dar este încă departe de a avea nivelul dorit.
“S-au înregistrat anumite progrese, dar mulţumirea noastră nu e maximă. Este loc de mai bine din perspectiva celor trei componente ale axei cadre medicale-pacient-aparţinător, în sensul că toţi trebuie să manifestăm atenţie şi respect cazurilor, în funcţie de urgenţa lor reală. Nu de puţine ori, satisfacţia nu este maximă şi din felul în care pun problema anumiţi pacienţi sau aparţinători. Cred că ar fi un progres în rezolvarea urgenţelor cu adevărat urgenţe, dacă cei peste 65 la sută din totalul celor care se prezintă la UPU le-ar acorda prioritate”, a spus Rîmbu.
El a precizat că va insista, în continuare, pe selecţia atentă a asistenţilor medicali care asigură comunicarea cu familiile pacienţilor, respectiv „să fie oamenii care să se aplece cu adevărat asupra problemelor semnalate de pacienţi şi aparţinători” şi astfel să fie atinse obiectivele urmărite la înfiinţarea Biroului Pacientului.
Totodată, managerul spitalului a făcut apel şi la pacienţi şi la familiile lor, să înţeleagă faptul că pentru stabilirea unui diagnostic, cel puţin prezumtiv, sunt necesare analize, investigaţii, consultaţii, că durează până la primirea rezultatelor acestor investigaţii, arătând că aceste cazuri medicale “nu pot fi rezolvate pe loc”.