Deputatul PNL de Suceava Angelica Fădor se numără printre iniţiatorii unui proiect de lege pentru modificarea unui articol din Legea Educaţiei Naţionale în vederea dezvoltării învăţământului profesional dual. Angelica Fădor a precizat că prin modificarea propusă se va da posibilitatea elevilor de a alege să înveţe o meserie, urmând cursurile învăţământului tehnic şi profesional, clasic sau dual. Deputatul liberal a amintit că în urma desfiinţării Școlilor de arte şi meserii, în 2009, elevii au avut de ales în anii următori doar parcursul teoretic. „După reînfiinţare, învăţământul profesional nu a mai prezentat o suficientă atractivitate pentru tineri, având o imagine prăfuită, în lipsa unei promovări adecvate şi moderne. Ca urmare, în prezent se constată o lipsă de corelare a ofertei educaţionale cu cererea de pe piaţa muncii, de unde derivă şi nevoia imperioasă de a dezvolta învăţământul profesional şi tehnic, pentru că societatea nu duce lipsă de locuri de muncă, ci de specialişti de medie şi înaltă calificare”, a declarat deputatul PNL de Suceava. Angelica Fădor a atras atenţia că în prezent România se confruntă cu o criză nemaiîntâlnită a forţei de muncă, ceea ce îi face pe agenţii economici să îşi aducă muncitori calificaţi din Republica Moldova, Ucraina, Vietnam, Sri Lanka, Nepal sau din alte state.
Fădor atrage atenţia că în fiecare vară aproximativ 80.000 de tineri între 15 şi 19 ani îngroaşă rândurile celor care nu se regăsesc nici în şcoală şi nici în câmpul muncii
Angelica Fădor a precizat că din cauza necorelării învăţământului cu piaţa muncii, a lipsei orientării în carieră pentru elevii din gimnaziu, astfel încât decizia în ceea ce priveşte şcoala sau profesia să fie luată pe baza unor evaluări profesioniste a profilului şi potenţialului fiecăruia, dar şi a legislaţiei deficitare, în fiecare vară, aproximativ 80.000 de tineri între 15 şi 19 ani îngroaşă rândurile celor care nu se regăsesc nici în şcoală şi nici în câmpul muncii. „Această propunere legislativă vine să corecteze o prevedere din Legea educaţiei naţionale prin care ruta învăţământului profesional şi tehnic este practic exclusă, dacă nu are loc în cadrul liceal”, a spus deputatul liberal. Angelica Fădor a explicat că în prezent, la primul aliniat din art. 16 din Legea educaţiei naţionale se spune că „învăţământul general obligatoriu este de 11 clase şi cuprinde învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi primii doi ani ai învăţământului secundar superior. Învăţământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020”. Deputatul sucevean a spus că prin acest proiect se propune abrogarea prevederii din finalul acestui aliniat, care instituie obligativitatea învăţământului liceal, dându-se posibilitatea elevilor de a alege să înveţe o meserie, urmând cursurile învăţământului tehnic şi profesional clasic sau dual. „România rămâne astfel aliniată la celelalte ţări europene, în care învăţământul obligatoriu se finalizează cel târziu la 16 ani. Această modificare rezolvă şi conflictul dintre primul aliniat din art. 16 şi aliniatul 3 din art. 24, care stipulează faptul că <învăţământul profesional şi tehnic este format din: învăţământ profesional, învăţământ liceal tehnologic şi învăţământ postliceal>”, a spus Fădor. Deputatul PNL a mai declarat că prin adoptarea noilor prevederi se extinde accesul persoanelor la formare profesională şi educaţie pentru că aceasta depinde nu doar de motivaţia sau capacitatea de a învăţa, ci şi de crearea de condiţii adecvate pentru a învăţa în diverse contexte, mai ales la locul de muncă pentru cei care doresc să înveţe o meserie.
Nu în ultimul rând, Angelica Fădor a amintit că tot pentru dezvoltarea învăţământului profesional dual, în cursul săptămânii trecute, la iniţiativa preşedintelui Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, la Suceava a avut loc „Caravana Meseriilor”, în cadrul căreia au fost oferite exemple de bună practică în acest domeniu.