Una din problemele cele mai acute şi de actualitate din Suceava, legată de numărul mare de accidente grave şi de faptul că în judeţul nostru se înregistrează de ani de zile cel mai mare număr de persoane decedate în accidente din România, ar putea fi combătută cât de cât eficient, chiar dacă nu neapărat pe termen scurt, prin reevaluarea alocărilor de agenţi din promoţia 2018 spre Suceava. Ar fi practic o primă măsură reală prin care mai marii Poliţiei Române să arate că vor să facă ceva pentru a reduce mortalitatea de pe şoselele din Suceava.
Atât conducerea IPJ Suceava, cât şi sindicatele locale cer Poliţiei Române o reevaluare urgentă a alocărilor de agenţi care termină şcoala în acest an.
Suceava, „cenuşăreasă” la ultimele repartiţii de tineri poliţişti
Asta după ce, în vara acestui an, din 1.090 de tineri care au absolvit cele două şcoli de agenţi de poliţie din ţară, cea de la Câmpina şi cea de la Cluj-Napoca, doar şase au fost repartizaţi la IPJ Suceava.
Acestora li s-au mai adaugat încă opt agenţi, care au venit prin transfer la cerere la Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, din alte judeţe, şi patru ofiţeri.
Harta repartiţiilor publicată de Monitorul de Suceava în exclusivitate în ediţia din 26 iulie arată că, în timp ce la Suceava au fost distribuiţi doar şase agenţi, în Botoşani au fost 13, la Iaşi 29, la Bacău 14, la Neamţ 15 şi la Vaslui – 17. Harta repartiţiilor a fost pur şi simplu sfidătoare în cazul Ilfovului, unde au fost repartizaţi 560 din totalul de 1090 de absolvenţi ai promoţiei 2018.
Se solicită alocarea a 50 de funcţii în plus, de ordine publică şi poliţie rutieră
Referitor la aceeaşi problemă, comisarul Marius Ciotău, şeful Secţiei Rurale de Poliţie Gălăneşti şi preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor, organizaţia Suceava, a declarat:
„În ultimii 10 ani numărul funcţiilor operative, adică al poliţiştilor care lucrează în stradă, a tot fost redus. Reducerea funcţiilor a fost semnalată anterior de corpul naţional al poliţiştilor şi problema nu poate fi rezolvată de la nivelul poliţiei judeţene, ci doar la nivel de IGPR şi la minister. Apreciez că se impune a fi evidenţiat că în urmă cu patru luni s-a solicitat mărirea schemei de personal la nivelul ordinii publice şi al poliţiei rutiere cu 50 de funcţii. Acum, avem susţinerea din partea organizaţiei centrale a CNP, adică a chestorului Stancu Petre - preşedinte al CNP, care va susţine în cadrul şedinţelor IGPR şi MAI să fie aprobate cele 50 de locuri pentru Suceava”.
De precizat clar că aici este vorba de alocarea de funcţii, adică de posturi în plus, pentru că la IPJ Suceava este o problemă legată şi de numărul de posturi din sectorul operativ. Pentru că fără posturi nou create nu poţi cere oameni mai mulţi.
Se cer soluţii pentru ocuparea funcţiilor şi suplimentarea acestora
Spre finele acestui an, o altă promoţie de agenţi de poliţie va încheia perioada de şcolarizare. Poliţiştii suceveni speră ca măcar această repartiţie să fie mai favorabilă IPJ Suceava.
Sindicatul Naţional al Agenţilor de Poliţie (SNAP) a transmis deja o solicitare oficială ministrului Afacerilor Interne în acest sens, în cadrul Conferinţei Naţionale Anuale a Sindicatului Naţional al Agenţilor de Poliţie din România.
Vasile Grumăzescu, şeful Postului de Poliţie Păltinoasa şi liderul SNAP Suceava, a transmis:
„Din cauza faptului că în judeţul Suceava au loc frecvent accidente grave de circulaţie, întinderea teritorială a judeţului este mare comparativ cu alte judeţe, numărul autovehiculelor a crescut considerabil, iar numărul agenţilor din cadrul structurilor de poliţie rutieră, cât şi al celor din mediul rural este insuficient, am propus conducerii Ministerului Afacerilor Interne ca în regim de urgenţă să evalueze necesarul agenţilor de poliţie din cadrul structurilor de poliţie rutieră, cât şi al celor din mediul rural, în vederea găsirii de soluţii pentru ocuparea funcţiilor şi suplimentarea acestora”.
Dotări pentru autoapărare şi creşterea siguranţei poliţiştilor din stradă
Vasile Grumăzescu a transmis că s-a mai solicitat ca lucrătorii de poliţie care execută activităţi specifice de poliţie rutieră din mediul rural să fie echipaţi cu bluzoane reflectorizante în vederea completării echipamentului din dotare, cât şi cu dispozitive cu lumină de culoare roşie.
„Am solicitat de asemenea ca lucrătorii de poliţie din structurile operative să fie dotaţi cu bastoane cu electroşoc, cât şi cu dispozitive tip body cameră”, a mai declarat Vasile Grumăzescu.
Și conducerea poliţiei judeţene a transmis ministerului de resort şi conducerii Poliţiei Române un raport de necesitate privind funcţiile vacante şi necesarul de oameni, la structurile de poliţie rutieră, dar nu numai.
Poliţiştii rutieri din teritoriu nu pot asigura nici măcar permanenţa
Realitatea din cifre este că Suceava se menţine şi în 2018 în fruntea listei privind numărul de morţi în accidente rutiere, cel puţin până în această perioadă a anului.
O altă realitate, din teren, şi din birourile de poliţie, este că sunt foarte puţini poliţişti rutieri în teritoriu care să lucreze efectiv în stradă. În judeţ mai există doar Biroul de Poliţie Rutieră al municipiului Suceava, în timp ce în celelalte localităţi importante sunt doar formaţiuni rutiere, cu câte un singur ofiţer şi încă vreo câţiva agenţi.
Consecinţa este că Biroul Rutier al Poliţiei municipiului Suceava abia reuşeşte să asigure două echipaje pe timp de zi şi unul pe timp de noapte, pentru municipiul reşedinţă de judeţ, 20 de comune arondate şi două oraşe, în timp ce formaţiunile rutiere de la Câmpulung Moldovenesc, Vatra Dornei sau Rădăuţi nu pot asigura tot timpul nici măcar un echipaj pe timp de noapte. Asta în condiţiile în care fiecare are în responsabilitate, măcar pe hârtie, şi o mulţime de comune din jurul municipiilor.
Despre cauza pentru care s-a ajuns aici, cu pensionările iraţionale, reducerea funcţiilor din operativ şi îngrămădirea poliţiştilor la sediul central al IPJ, nu are rost să mai detaliem aici.
Cert este că o alocare a unui număr mai consistent de tineri proaspăt absolvenţi de şcoli de poliţie spre IPJ Suceava, pe de o parte, dar şi o sporire a numărului de funcţii, pe de altă parte, ar fi măsuri concrete prin care să se arate că se vrea a se face ceva la acest capitol, al siguranţei rutiere, în judeţul cu cea mai întinsă reţea de drumuri naţionale.