Autospecialele Dacia Logan MCV ale poliției, achiziționate în perioada 2006-2009, multe dintre ele aflate încă în dotarea structurilor de poliție, au avut costuri exorbitante, între 50.000 de euro și peste 70.000 de euro. Lista a fost publicată de polițistul criminalist sucevean Bogdan Bănică, liderul Sindicatului „Decus”, care și-a exprimat fără rezerve uluirea cu privire la aceste costuri.
Polițistul a arătat că cel puțin în cazul mașinilor pentru poliția rurală, cu dotări minime, prețul este exorbitant și nu se poate justifica sub nici o formă.
Dotări cu costuri de trei-patru ori mai mari decât valoarea mașinii
În documentul oficial al Ministerului de Interne se face referire la 392 de bucăți Dacia Logan MCV, pentru poliția rutieră, din care câteva au ajuns și la Suceava, cu un cost total, per bucată, de 70.958 de euro. Costurile sunt defalcate și detaliate pe patru categorii principale: 11.760 de euro prețul de bază al mașinii, 42.270 de euro costul dotărilor specifice unei autospeciale de patrulare pentru poliția rutieră, 891 de euro preț revizii și 10.577 de euro cheltuieli leasing.
Alte 499 de bucăți Dacia Logan MCV au fost destinate poliției rurale, mașini care au ajuns la secții rurale și posturi comunale.
Aici, costurile totale s-au cifrat la 52.423 de euro fiecare, cu următoarea defalcare: 12.404 euro preț de bază, 30.494 euro preț dotări, 1.701 euro preț revizii și 7.822 de euro cheltuieli leasing.
După cum se poate observa, costurile foarte mari sunt cauzate în special de dotări. Dotări care nu sunt nici pe departe ieșite din comun, o spune Bogdan Bănică, însă nu numai el, ci și mulți alți polițiști.
De altfel, chiar și dacă dotările ar fi de zeci de mii de euro, există o contradicție majoră între aceste costuri și mașinile achiziționate, Dacii Logan MCV. Mașini pentru larg consum, cu performanțe modeste, care i-au pus mai mereu în inferioritate pe polițiști față de infractori.
O analiză privind mașinile pentru polițiile rurale
Liderul de sindicat a detaliat cazul mașinilor pentru poliția rurală, cele cu costuri totale de 52.423 de euro, din care peste 30.000 de euro dotări, pe care le cunoaște foarte bine. El a căutat pe un site prețurile la care se vând un girofar, o sirenă sau o stație de emisie-recepție: "preț achiziție Logan MCV nou - 12.400 euro, girofar poliție - 322 lei, hai, unul performant 100 de euro, sirenă poliție - 300 lei, una nouă să zicem tot 100 de euro, stație emisie-recepție, una de firmă, 1.400 lei, rotunjit 400 de euro, colantare auto cu însemnele specifice, tricolor, POLIȚIA, etc. ..., 200 de euro, să fie ceva de calitate".
„Dacă adunăm ne ajunge la 13.200 de euro, stimabililor! Cam ce dotări are o mașină de patrulare din mediul rural până la 52.423 de euro??? Nici una în plus față de ce v-am expus!", a arătat Bogdan Bănică.
„Costurile, în contradicție stânjenitoare, revoltătoare chiar, cu dotările”
Liderul de sindicat spune că având în vedere aceste costuri exorbitante nici nu este de mirare că nu au fost fonduri pentru aplicarea Legii 153/2018, privind salarizarea, plata orelor suplimentare, a deplasărilor, sporurilor și altor drepturi ale polițiștilor.
Acesta a arătat că aceste costuri apar într-un document prezentat de fostul ministru al MAI Cristian David în anul 2008, care prevedea achiziționarea de 2.136 autovehicule - autospeciale ce au intrat în dotarea parcului auto al ministerului.
„Am vrut să readuc în actualitate prețurile finale la care ajungeau autospecialele de poliție, în contradicție stânjenitoare, revoltătoare chiar, cu nivelul <dotărilor> acestora.
Și faptul că actualele condiții de muncă ale angajaților MAI sunt consecința delăsării, neimplicării și al dezinteresului accentuat față de aceștia. Nu sunt bani? Poate și din cauza majoritații celor perindați vremelnic în fotoliul de ministru, ce și-au urmărit doar interesele politice și nicidecum cele ale angajaților, de-a lungul anilor? Poate”, a declarat Bogdan Bănică.
Marea problemă a acestor Dacii Logan este legată de starea tehnică a lor, de faptul că multe dintre ele sunt măcinate de rugină și au un aspect deplorabil, care nu le dă polițiștilor din stradă prea multe atuuri și nici autoritate față de ceilalți participanți la trafic.
Dacă tot au fost bani pentru costuri atât de ridicate, 10.000 de euro în plus, pentru un autoturism mai performant, ar fi fost cu siguranță o investiție mult mai bună.