La o lună și jumătate de la derularea primului transport RO-LA din gara Dornești către terminalul feroviar al gării Russe din Bulgaria, se fac demersuri pentru efectuarea unui nou transport și permanentizarea acestui tip de preluare a tirurilor și de tranzitare a lor pe calea ferată pe teritoriul românesc. Conducerea CFR Marfă speră ca o lansare oficială a transportului de tip RO-LA pe ruta Siret - Russe să aibă loc până la sfârșitul lunii septembrie, moment în care vor fi prezentate mai multe informații în cadrul unei conferințe de presă.
Primul transport efectuat la sfârșitul lunii iulie s-a desfășurat fără probleme
Primul transport de tiruri încărcate pe vagoane CFR, care au tranzitat țara de la nord la sud, a plecat din gara Dornești în timpul nopții de 25/26 iulie, spre punctul terminus din localitatea Russe din Bulgaria. Transportul de tip RO-LA, care cuprindea 20 de tiruri încărcate pe vagoanele speciale de transport, face parte dintr-un proiect inițiat de CFR Marfă, derularea acestui tip ecologic de transport fiind subvenționată de Uniunea Europeană prin intermediul Ministerului Mediului din România. Pentru demararea acestui tip de transport, conducerea CFR Marfă a ales culoarul magistralei 500, care traversează România de la nord la sud, încercând astfel să descongestioneze traficul greu pe drumul european E 85, care face legătura între Siret și Giurgiu. Garnitura de tren cu 20 de tiruri, plecată din Dornești în jurul orei 00.38 și care avea un parcurs de circa 16 ore până la vamă, a ajuns cu bine la granița dintre România și Bulgaria, având o întârziere de circa 100 de minute, cauzată de traficul intens.
Probleme au apărut în vama bulgară, unde șoferii au fost nevoiți să aștepte la cozi mult timp
Drumul care părea a decurge fără probleme pe teritoriul românesc a întâmpinat probleme în punctul de trecere a frontierei de pe teritoriul bulgăresc. Prioritatea în punctele vamale, anunțată pentru tirurile care accesează sistemul de transport RO-LA, nu a fost însă respectată de autoritățile bulgare, care nu au pus la punct culoarul special pentru o deplasare mai rapidă a tirurilor în punctul de frontieră. În aceste condiții tirurile au fost cântărite și au stat ore întregi la coadă până la trecerea frontierei. Acest fapt a dus la amânarea următorului transport de tranzitare de tip RO-LA, până când vor fi încheiate negocierile comisiilor românești cu cele bulgare și turcești, pentru reglementarea situației. Din punct de vedere tehnic și comercial, transportul RO-LA a fost considerat un succes, conducerea CFR Marfă pregătind generalizarea acestui tip de transport.
Conducerea CFR Marfă nu a renunțat la soluția plecării garniturilor din gara Siret
Pentru a scurta traseul rutier al acestor tiruri pe teritoriul românesc, conducerea CFR Marfă a luat, împreună cu reprezentanții CFR Infrastructură, inițiativa reabilitării și reactivării căii ferate Dornești-Siret. Practic, după parcurgerea a numai 2 kilometri de la ieșirea din Vama Siret, camioanele vor fi îmbarcate în cadrul platformei care va fi montată în zona gării din Siret și vor tranzita teritoriul românesc spre Bulgaria. Lucrările au fost deja demarate, prin dezafectarea unor linii secundare care împiedicau îmbarcarea în vagoane, fiind efectuate lucrări de reabilitare a liniei între Dornești și Siret. Reprezentanții CFR Infrastructură analizează pentru asta oportunitatea generalizării acestui tip de transport, pentru ca cel puțin o dată pe săptămână o navetă să plece din Gara Siret. În afară de implicarea celor de la CFR Marfă, care asigură cărăușia, transporturile vor fi organizate cu colaborarea firmei Rofersped SA, care asigură partea comercială, tarifarea transportului și alte servicii colaterale. Costul de transport al unui tir pe acest sistem de vagoane platformă până în Bulgaria, pe o distanță de circa 550 km, va fi de circa 300 de euro.