Sute de familii din municipiul Suceava vor rămâne fără apă rece la robinete, ca urmare a unei ample campanii de debranșare a rău-platnicilor, demarată de către ACET, furnizorul de servicii de apă-canalizare, începând de săptămâna aceasta.
Măsura a fost adusă la cunoștința asociațiilor de proprietari direct vizate și Direcției de Sănătate Publică, unde a fost depusă o listă cu 8 imobile la care se va interveni prin debranșarea de la rețeaua de apă potabilă: blocul M9 scara A de pe strada Dimitrie Cantemir nr. 10, blocul GZ3 (cu trei scări de bloc) de pe strada George Enescu nr. 10, blocul 8A de pe Vișinilor, bloc 15 de pe Ilie Ilașcu, bloc T3 -scara A de pe Mărășești nr. 18 și bloc T3 scara C de pe Mărăști nr. 14, precum și blocul T2 scara A.
„Măsura se aplică în urma nerespectării clauzelor contractuale privind achitarea debitelor restante și a nerespectării eșalonărilor la plată convenite”, se arată în adresa transmisă de către ACET la DSP.
Adrese asemănătoare, prin care se anunță întreruperea furnizării apei potabile la scările de bloc cu mari datorii, au fost transmise unora dintre asociațiile de proprietari care nu au respectat eșalonările la plată. Altele, care sunt în situații similare, se pot aștepta la asemenea atenționări și de acum înainte, pentru că în vară ACET a evitat să treacă la măsuri extreme în perioada de caniculă.
Dar cum datoriile acumulate de debitori au ajuns de ordinul sutelor de miliarde de lei vechi, afectând activitatea societății de apă-canal, s-a trecut la aplicarea măsurilor extreme, în conformitate cu prevederile legale, chiar de anumite aspecte ridică mari semne de întrebare.
Bun-platnicii, tratați la fel ca rău-platnicii
Principala problemă pe care o ridică oprirea furnizării apei potabile la scările de bloc sau la blocurile cu cele mai mari datorii o reprezintă faptul că pe lângă unul, doi sau mai mulți rău-platnici, au de suferit și numeroși oameni care și-au achitat consumul la zi și care nu merită să fie supuși unui asemenea tratament.
Un exemplu în acest sens este chiar blocul GZ 3, de pe strada George Enescu nr. 10, unde toate cele trei scări de bloc vor rămâne fără apă rece – deci și fără apă caldă, pentru că toți au centrale, chiar dacă datoriile sunt acumulate doar pe scările de bloc A și B. Problema este una de ordin tehnic, pentru că toate cele trei scări de bloc sunt alimentate de la un singur branșament, iar când cei de la ACET vor scoate apometrul, toți vor rămâne fără apă.
Mai mult, chiar și la cele două scări de bloc la care s-au acumulat datorii imense, de 75.000 de lei numai de la două apartamente, plus sume mai mici de la altele, tot sunt unii locatari care se achită periodic de obligații la facturile de utilități, încât au toate motivele să se simtă neîndreptățiți dacă sunt lăsați fără apă, chiar și numai pentru o zi.
Tocmai de aceea, joi, când echipa ACET a venit să-i debranșeze, nu i-au permis accesul la branșament, inclusiv vineri oamenii stând în stradă, în fața blocului, în semn de protest, dar și pentru a veghea, în caz de revin cei trimiși să-i debranșeze.
Pe de altă parte, decizia luată de ACET este permisă de actualele prevederi legislative, încât, dacă revin, însoțiți de forțele de ordine, locatarii nu vor mai putea face nimic să îi oprească.
Măsura este justificată de către ACET prin faptul că, deși au trimis numeroase somații asociației de proprietari 21, încă din luna mai, atenționându-i că riscă debranșarea pentru neplată, datoriile consumatorilor din cadrul acesteia nu au fost achitate, așa cum s-a convenit prin contractul de eșalonare, ba chiar au crescut cu mult, în condițiile în care în luni precum august încasările au fost de 0 lei.
Așa se face că datoriile asociației 21 către ACET au ajuns de aproape 130.000 de lei (1,3 miliarde de lei vechi), la doar câteva blocuri.
„Avem oameni bătrâni, bolnavi, care s-au speriat tare când au auzit că rămânem fără apă. Pentru unii a trebui să chemăm Salvarea. Cum să rezistăm fără apă?”, spune Nicolae Procopeț, unul dintre cei direct afectați.
Inclusiv președintele Asociației de proprietari nr. 21, Daniel Cojocaru, care va rămâne fără apă rece, deși este cu plata la zi pentru consumurile proprii, doar pentru că scara C va fi debranșată la un loc cu celelalte două, datornice, spune că nu poate face nimic, câtă vreme marii datornici au fost acționați în judecată, dar nu s-a recuperat un leu de la ei, dar nici alți locatari nu s-au grăbit să facă vreo plată, fiind zile în care la casierie nu se prezintă nici măcar o persoană.
„Dacă aveam de unde, plăteam, să evităm o astfel de măsură. Sunt direct afectat, ne va fi extrem de greu să rămânem fără apă la robinete”, a mărturisit acesta.
La unii neputință, la alții rea-voință
Problema a fost semnalată și conducerii Primăriei Suceava, de oamenii disperați că rămân fără apă.
„Eu m-am interesat de această situație neplăcută, am cerut analizarea tuturor cazurilor, dar sunt într-adevăr și rău-platnici care au datorii extrem de mari, deși au posibilități materiale! Păcat că debranșările nu se pot face individual și vor avea de suferit și cei care au plătit. Așteptăm intrarea în vigoare a noii legi a asociațiilor și să găsim o posibilitate de deconectare individuală, care ar fi mult mai corectă”, a declarat viceprimarul Marian Andronache, care a spus că deocamdată singura soluție pentru evitarea debranșărilor sau reconectarea cât mai rapidă este plata parțială a datoriilor acumulate.
Printre exemplele de rău-platnici identificate în urma analizei făcute s-au găsit cazuri în care ambii soți sunt bugetari cu salarii foarte mari, la două instituții diferite, dar care, cu toate acestea, nu au plătit de ani de zile apa consumată, încât din cauza lor au de suferit acum bieți pensionari sau oameni care trudesc din greu pentru o leafă mică, la patroni, dar care au grijă să achite mereu facturile la utilități.