Sindicaliştii de la Transport Public Local (TPL) din municipiul Suceava au reluat, ieri, negocierile cu conducerea societăţii, la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă, în vederea majorării salariilor şi accelerării ritmului de plată a orelor suplimentare, restante de anul trecut. Liderul de sindicat Modest Botuşan a declarat că ieri au fost „discuţii informale”, în cadrul cărora sindicaliştii şi-au prezentat doleanţele, iar săptămâna viitoare, după întrunirea Consiliului de Administraţie, se vor întâlni din nou, de data asta „oficial” şi, în funcţie de rezultat, se va decide declanşarea conflictului de muncă.
„Urmăm toate procedurile legale şi sperăm să găsim înţelegere, săptămâna viitoare, atât la conducerea TPL, cât şi la primărie, pentru creşterile salariale şi să semnăm contractul colectiv de muncă. Oamenii noştri nu mai pot munci degeaba, cu orele suplimentare trecute pe caiet. Au început să plătească orele suplimentare restante de anul trecut, cele de anul ăsta încep să se adune”, a declarat Modest Botuşan. El a spus că, la vechimea maximă pe care o are şi cu o parte dintre orele suplimentare plătite, în ziua de salariu pleacă acasă cu 1.800 de lei.
Salariaţii TPL solicită o majorare a salariilor cu 20%, însă conducerea TPL oferă maximum 5%. Salariile mici au şi o altă consecinţă: fluctuaţiile mari de personal. Potrivit liderului sindical, în ultima jumătate de an au plecat de la TPL aproximativ 30 de salariaţi, „majoritatea şoferi, oameni cu experienţă”, nemulţumiţi de banii puţini pe care îi câştigă.
De cealaltă parte, directorul TPL, Darie Romaniuc, a declarat că procentul maxim pe care îl poate acorda societatea pentru creşterea salariilor este de 5, asta în condiţiile în care bilanţul la şapte luni arată o realizare a veniturilor de 90% şi a cheltuielilor, de 94%.
Angajaţii TPL au peste 30.000 de ore suplimentare efectuate şi neplătite
De asemenea, a afirmat directorul, a fost depăşit şi fondul de salarii, care a ajuns la 102%. „Am plătit 15.000 de ore suplimentare restante, din cele 31.000, câte erau la 31 decembrie 2017. La data controlului efectuat de ITM, la 30 aprilie 2018, erau 39.000 de ore suplimentare neplătite. Acum, cele de anul trecut şi de anul acesta se ridică la 33.000 de ore suplimentare. Ce pot eu să spun este că avem certitudinea că la 31 decembrie 2018 salariaţii vor avea mai puţine ore neplătite decât erau la 31 decembrie 2017. Cu răbdare, le vom rezolva”, consideră Darie Romaniuc.
El recunoaşte fluctuaţia de personal, care ar fi de circa 10 persoane/lună. Unii pleacă după o săptămână, alţii după primul salariu, alţii stau câteva luni sau mai mult. În locul celor care părăsesc TPL vin alţii, cu speranţa că lucrurile se vor îmbunătăţi şi că vor avea aici o slujbă pe termen lung.
Darie Romaniuc are convingerea că la TPL nu se va ajunge la grevă şi că salariaţii vor manifesta în continuare înţelegere faţă de situaţia extrem de dificilă prin care trece societatea.
La societatea de transport public local, care are ca unic acţionar Consiliul Local Suceava, lucrează 256 de oameni. O sută dintre ei sunt conducători auto. Salariul mediu net, cu tot cu plata orelor suplimentare şi a sporurilor prevăzute de lege, se situează în jurul valorii de 2.000 de lei, conform directorului Romaniuc.
Revendicările salariaţilor de la TPL vizează mărirea salariilor cu cel puţin 20%, plata orelor suplimentare, acordarea tichetelor de vacanţă şi semnarea contractului colectiv de muncă, expirat din luna februarie a acestui an. Sursele de bani identificate de sindicalişti ar trebui să fie din majorarea preţului la biletele de autobuz, din controale la transportatorii piraţi şi de la bugetul local, dacă s-ar modifica OUG nr. 26/2013 şi administraţia locală ar putea aloca fonduri suplimentare către TPL.
Preţul biletelor a crescut de la 2 lei la 2,50 lei din luna iunie, controalele pentru combaterea evaziunii fiscale la transportul de călători se desfăşoară din când în când, însă situaţia financiară a societăţii şi a angajaţilor săi nu înregistrează îmbunătăţiri.