Zi importantă, ieri, pentru calea ferată din Bucovina. Trenul Siemens Desiro „Săgeata albastră” a făcut primul drum de la Suceava la Putna, pe linia reabilitată în urma lucrărilor efectuate în ultimele luni de zile. A fost un prim test al liniei, iar de pe 14 august vor începe şi cursele regulate cu trenul de pe linia cu o tradiţie de 120 de ani, inaugurată tocmai în 1898.
Trenul nu a mai ajuns la Putna din 2012, când sectorul Dorneşti-Putna a fost închis circulaţiei publice, pentru că CFR a ajuns la concluzia că linia nu este rentabilă.
Trenul de ieri a venit de la Iaşi, unde este revizia pentru acest tip de automotor. Vestea bună este că se va circula nu numai de la Suceava la Putna, ci şi de la Iaşi la Putna, după un orar care va fi comunicat cât de curând.
Probleme cu traficul auto. Trenul a trebuit să oprească din cauza unei maşini aflate în gabaritul căii ferate
Prima cursă-test nu a fost una fără incidente. La Rădăuţi, pe strada Volovăţului, automotorul a trebuit să oprească, pentru că o maşină se afla în gabaritul căii ferate. Autoturismul a fost împins la propriu de mai mulţi oameni, pentru ca trenul să-şi reia parcursul. Sigur că astfel de incidente pot fi puse pe seama faptului că oamenii nu sunt încă învăţaţi cu revenirea trenului, însă şoferii trebuie să înţeleagă că lucrurile s-au schimbat şi nu-şi mai pot parca maşinile pe calea ferată sau lângă aceasta.
Probleme la prima cursă-test au fost şi la trecerile la nivel cu calea ferată. Personalul care a efectuat cursa a sesizat că mulţi şoferi nu au ţinut cont de faptul că trenul se apropia şi au trecut pe la trecerile la nivel cu calea ferată.
Multe opriri în plus ale trenului spre Putna
Sectorul Dorneşti-Putna a fost reabilitat pentru a se putea circula constant cu 40 de km/h. Au fost amenajate şi patru staţii noi, în zone considerate cu potenţial de atragere a călătorilor.
Conform paginii de Facebook Calea Ferată Dorneşti-Putna, trenul va avea următoarele opriri: Dorneşti – Rădăuţi Gara Mică – Rădăuţi – Horodnic – Gălăneşti – Vicov (fost Motel Vicov) – Vicovu de Jos – Vicovu de Sus – Bivolărie – Gura Putnei – Putna Troiţă – Putna centru – Putna. Se observă opririle în plus de la Rădăuţi, în centru, şi de la Putna, cu două opriri în plus.
Noile staţii au fost amenajate, iar la cele existente s-au adus ceva îmbunătăţiri. S-au reparat peroane, în Gara Rădăuţi au fost instalate megafoane, s-au montat stâlpi de iluminat public şi s-a făcut curăţenie şi igienizare.
Avantajele pe care le va aduce automotorul „Săgeata albastră”
Automotorul Desiro are avantajul că este economic în raport cu o locomotivă tractează unul sau două vagoane, dar prezintă şi un avantaj legat de timpul de parcurs: un astfel de automotor va trece mult mai repede prin Dorneşti, în comparaţie cu o locomotivă care ar trebui să fie mutată de la un capăt la altul al vagoanelor.
Aceste automotoare Desiro sunt net superioare în ceea ce priveşte confortul, cel puţin faţă de automotoarele Malaxa, care circulă acum de la Suceava la Dorneşti.
Cu alte cuvinte, sunt toate premisele ca acest tren să fie unul de succes. Principala ţintă a CFR Călători sunt elevii şi studenţii, primii din Putna şi celelalte localităţi spre Rădăuţi, iar ultimii spre Iaşi şi Suceava.
CFR Călători speră să atragă şi ceva trafic de navetă, de la numeroşii agenţi economici din zonele traversate de linie.
Pentru weekenduri, ţintă sunt şi pelerinii care vor să ajungă la Putna din toată Moldova.
Cursa inaugurală va pleca marţi, din Gara Burdujeni, în cadru festiv
Marţi, 14 august, va fi prima zi în care trenul spre Putna va circula pentru călători. La ora 10.00, în Gara Burdujeni va fi organizat un moment oficial, cu o conferinţă de presă, iar la 11.20 se va pleca în prima cursă.
Pe traseu, trenul va fi aşteptat de oameni, în staţii, iar pe calea ferată vor fi puse panglici care vor fi „tăiate” de automotor.
Organizatorii pregătesc şi alte surprize pe traseu.