Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) Suceava va solicita administratorilor de drumuri, inclusiv de drumuri naţionale, ca trecerile de pietoni din zone aglomerate, mai ales cele din zona şcolilor, să fie prevăzute cu amenajări care să-i oblige pe şoferi să reducă vitezele. Aceste mijloace de obligare fizică a şoferilor de a reduce viteza sunt de regulă „cocoaşele”, o soluţie la care s-a apelat până acum mai ales pe străzile aglomerate din municipii.
Reacţia vine după groaznicul accident petrecut săptămâna trecută, la Ilişeşti. O fată în vârstă de 12 ani a fost accidentată mortal pe trecerea de pietoni din dreptul şcolii din Ilişeşti.
Eugen Şalar, preşedintele ATOP Suceava, ne-a declarat că problema a fost ridicată în mai toate şedinţele care au avut loc până acum, cu reprezentanţi de la Secţiile de Drumuri Naţionale, de la Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri ori de la unităţi administrativ teritoriale, care administrează drumuri comunale.
„La solicitările noastre de până acum nu s-au primit răspunsuri concrete şi la obiect. În şedinţa ATOP din luna septembrie îi vom invita pe şefii celor două secţii de drumuri naţionale, cea de la Suceava şi cea de la Câmpulung Moldovenesc, şi sperăm să ne pune de acord pentru soluţii concrete”, a arătat Eugen Şalar.
Multe din trecerile de pietoni de pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, sunt foarte şterse, ceea ce creşte şi mai mult riscul de accidente. Chiar în aceste zile, pe DN 17, la Frasin şi Gura Humorului s-au început lucrările de împrospătare a marcajelor pietonale.
Această măsură este necesară, dar nu suficientă, subliniază cei de la ATOP, dar şi poliţiştii.
Având în vedere ultimele accidente şi faptul că drumurile naţionale cele mai importante din judeţ, DN 17 şi DN 2, tranzitează localităţi aglomerate, trebuie luate măsuri urgente de limitare a vitezei la trecerile de pietoni.
„Amenajarea trecerilor de pietoni este la nivelul de acum 50 de ani”
Ofiţerul de poliţie Marius Ciotău, care este şi membru al ATOP Suceava, a arătat că în localităţile tranzitate de drumuri naţionale nu există nimic care să protejeze pietonul.
„Amenajarea trecerilor de pietoni este la nivelul de acum 50 de ani, indicatoare şi marcaje, unele şterse. Vom solicita <cocoaşe> care să oblige şoferii să reducă viteza înainte de trecerile de pietoni din localităţi, chiar dacă este vorba de drumuri naţionale. Este o măsură pe care trebuie să o luăm pentru a ne proteja copiii”, a declarat comisarul Marius Ciotău.
Exemplul de la trecerea de pietoni din centrul comunei Dumbrăveni
Deşi foarte mulţi contestatari spun că astfel de opritoare nu au ce căuta pe un drum naţional, în Suceava există un exemplu care demonstrează că acestea aduc o siguranţă rutieră imediată. În urma numeroaselor solicitări făcute de Primăria Dumbrăveni, la mai toate autorităţile, până la nivelul Ministerului Transporturilor, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi a montat „cocoaşe” în centrul comunei Dumbrăveni, la trecerea de pietoni din faţa Liceului Tehnologic, pe DN 29, care leagă Suceava de Botoşani.
Amenajările s-au făcut în luna aprilie a anului trecut.
Primarul comunei Dumbrăveni, Ioan Pavăl, a declarat: „Nu am mai avut deloc accidente grave, cu copii loviţi pe trecerea de pietoni şi nici chiar tamponări, care au fost în număr foarte mic. Cred că este o soluţie foarte bună, pentru siguranţa pietonilor”.
Primarul spune că prin implicare şi demersuri repetate, problema a putut fi rezolvată, chiar dacă este vorba de un drum naţional, care nu este administrat de primărie.