Primul tren de marfă încărcat cu 20 de tiruri a plecat după miezul nopţii de miercuri spre joi, din Gara Dorneşti, spre punctul terminus din localitatea Ruse din Bulgaria. Transportul face parte din cadrul unui proiect iniţiat de CFR Marfă, derularea acestui tip ecologic de transport fiind subvenţionată de Uniunea Europeană prin intermediul Ministerului Mediului din România. Efectuarea unor asemenea transporturi pe culoarul care leagă nordul ţării de Bulgaria se vrea o permanenţă în viitor, fiind vorba de un transport ecologic, cu avantaje însemnate pentru transportatori şi beneficiarii lor.
RO-LA, tiruri încărcate pe vagoane de marfă
RO-LA înseamnă tiruri încărcate pe vagoane de marfă, un sistem creat în occident pentru a descongestiona căile rutiere de aglomerări. CFR Marfă SA, care va organiza acest tip de transport în România, are aceste vagoane în dotare în urma unei investiţii costisitoare făcute în urmă cu circa 14 ani. După susţinerea acestui proiect la Uniunea Europeană, există în acest moment sprijinul comunităţii pentru derularea acestui tip de transport, el fiind subvenţionat prin intermediul Ministerului Mediului din cadrul Guvernului României.
Pentru demararea acestui tip de transport, conducerea CFR Marfă a ales culoarul magistralei 500, care traversează România de la nord la sud, în încercarea de a descongestiona traficul greu de pe drumul european 85, care face legătura între Siret şi Giurgiu. Pe garnitura de 20 de vagoane special construite este urcat acelaşi număr de tiruri, care sunt transportate pe calea ferată până la Ruse, în Bulgaria, pentru a tranzita întreg teritoriul României. Fiind vorba de un transport ecologic, efectuat pe calea ferată cu tracţiune electrică, acest proiect este susţinut şi subvenţionat de Comunitatea Europeană prin intermediul Agenţiei de Mediu din România. Aceste subvenţii sunt aprobate de Uniunea Europeană şi primite de la statul român, astfel încât din costul unui astfel de transport subvenţia primită de CFR Marfă din partea statului este de 60%.
Avantaje pentru ambele părţi implicate în acest tip de transport
Prin acest tip de transport, firmele de transport rutier scurtează durata de tranzitare a României, având în vedere că şoferii de tir trebuie să conducă un număr de ore, după care au nevoie obligatoriu de odihnă. Prin practicarea acestui tip de transport pe calea ferată, CFR Marfă pune la dispoziţie şi vagoane cuşetă special amenajate, unde şoferii se pod odihni şi pot relua drumul odihniţi a doua zi din Bulgaria. Aşadar, la cele 20 de vagoane pe care sunt preluate tirurile sunt ataşate două vagoane amenajate confortabil cu cuşete şi locuri pentru luat masa, unde şoferii îşi petrec timpul pe parcursul călătoriei.
Fiind un coridor lung, de circa 550 de km, la această oră a fost identificată de către conducerea CFR Marfă ca fiind cea mai rentabilă rută pentru efectuarea unui astfel de transport, următorul coridor identificat pentru practicarea unui astfel de transport fiind între Giurgiu şi Curtici. Un alt avantaj important al acestui tip de transport îl constituie poluarea redusă a transportului electric pe calea ferată, fiind considerat cel mai nepoluant tip de transport. Tocmai acest lucru a fost încurajat de reprezentanţii Uniunii Europene, prin compensarea a 60% din costurile organizării transportului. Avantajele sunt importante şi pentru beneficiarii acestui tip de transport, firmele de transport rutier economisind contravaloarea motorinei tirului, a rovinietei pe teritoriul românesc, şi elimină uzura pentru kilometrii nerulaţi. De asemenea, tirurile care accesează sistemul de transport RO-LA vor avea culoar diferit de trecere în vamă, pentru o deplasare mai rapidă în punctele de frontieră.
Plecarea trenurilor RO-LA se va face în curând din Gara Siret
Pentru o îmbarcare dintr-un punct cât mai apropiat de ieşirea din Vama Siret, reprezentanţii CFR Marfă împreună cu colegii lor de la CFR Infrastructură s-au gândit la reabilitarea şi reactivarea liniei de cale ferată Dorneşti-Siret, fiind începute şi lucrările de amenajare în fosta gară. Iordan Vintilă, director la Sucursala Moldova a CFR Marfă, ne-a declarat: ”Acum se face amenajarea terminalului de încărcare în Gara Siret, de unde intenţionăm să plece aceste trenuri în scurt timp. Practic, după parcurgerea a numai 2 km de la ieşirea din Vama Siret, camioanele vor fi îmbarcate în cadrul acestei platforme şi vor tranzita ţara spre Bulgaria. Avem un parc de astfel de vagoane specializate de 160 de bucăţi. În funcţie de conlucrarea cu firmele de transport rutier şi în funcţie de cererile acestora, în viitor sperăm ca aceste transporturi să fie organizate zilnic sau ritmic. În această acţiune sunt mai mulţi implicaţi, respectiv CFR Marfă, care asigură cărăuşia, o firmă cu care noi colaborăm, Rofersped SA, care asigură partea comercială, tarifarea transportului şi alte servicii colaterale.”
Din cele 160 de vagoane achiziţionate în timpul ministrului Miron Mitrea, o parte au fost reactivate, după cum ne-a relatat Niculai Bosancu, consilier al directorului general al CFR Marfă: ”Aceste vagoanele au fost reparate cu câţiva ani în urmă, fiind activate atunci 44 de vagoane din 160 la secţia IRV din Curtici. Dacă proiectul merge bine, o să continuăm să le face şi pe celelalte apte circulaţiei, făcând mai multe perechi de trenuri care să ruleze cât mai des.”
Costul de transport al unui tir pe acest sistem de vagoane de marfă până în Bulgaria, pe o distanţă de circa 560 de km, ar fi de circa 300 de euro, avantajos având în vedere că doar contravaloarea motorinei pentru un asemenea drum ar fi de circa 150 de euro. Trenul RO-LA a plecat în jurul orei 00.38, având oră de ajungere la Ruse ora 16.00, deci după circa 16 ore.
Voicu Marinică, directorul general al CFR Marfă, este încrezător în derularea acestui proiect: ”Sunt convins că va fi un succes, pentru că sunt şi alte ţări din Europa care practică acest tip de transport. În România suntem singurul operator care avem astfel de vagoane în dotare, iar ieri am semnat contractul de compensare cu Administraţia Fondului de Mediu, conform căruia CFR Marfă primeşte subvenţia de 60% din contravaloarea transportului prestat. Noi trebuie să convingem firmele deţinătoare de astfel de autovehicule de avantajele acestui sistem şi ele sunt suficiente astfel încât să le convingă.”