Afişarea rezultatelor finale de la bacalaureat a pus capăt tuturor emoţiilor absolvenţilor de liceu care au susţinut examenul. Candidaţii care au depus contestaţie au stat cu sufletul la gură până la publicarea rezultatelor definitive, însă pentru cei mai mulţi dintre ei aşteptarea s-a meritat, dat fiind faptul că notele finale le-au confirmat faptul că au predat teze mai bune decât a evaluat prima comisie de corectare.
Iar diferenţele dintre notele iniţiale şi notele de după contestaţii nu sunt puţine deloc, nu sunt nesemnificative şi nici de trecut cu vederea.
Elevi notaţi într-o primă fază cu calificative modeste au fost apreciaţi de cea de-a doua comisie de evaluare cu note chiar şi cu 2 puncte mai mari.
Un exemplu elocvent în acest sens îl constituie cazul unui elev de la Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava, care a obţinut la limba română 5,75, însă după contestaţie a fost evaluat cu 8, adică cu 2,25 puncte mai mult.
Un alt elev, de această dată de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Suceava, a primit la limba română nota 6,05, însă după contestaţie nota i-a fost mărită cu 2,15 puncte, până la 8,20.
La Colegiul Naţional ”Dragoş Vodă” Câmpulung Moldovenesc, contestaţia i-a adus unui absolvent 2 puncte în plus la limba română, de la nota 7 la nota 9.
Cele mai mari diferenţe sesizate sunt la limba şi literatura română, acolo fiind depuse şi cele mai multe contestaţii, peste 800. În total, au fost înregistrate 1.957 de contestaţii, 67% dintre acestea fiind soluţionate în favoarea elevilor.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean, prof. Cezar Anuţei, a explicat faptul că, potrivit Ordinului 4.792/31.08.2017, art. 10, alin. 3, în cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori. Nota finală, ca urmare a reevaluării în etapa de soluţionare a contestaţiei, este calculată din cele 4 note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Metodologia mai arată că nota definitivă, acordată în conformitate cu procedura menţionată, nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.
Cezar Anuţei a mai arătat că, în cazul acestor diferenţe mari, nota finală, care apare pe site-ul Ministerului Educaţiei, nu este nota dată de comisia de contestaţie, ci media din cele două note de mijloc obţinute în etapa de soluţionare a contestaţiei.
Diferenţe şi la matematică
Lista exemplelor cu diferenţe mari între nota finală şi cea iniţială este una consistentă şi ridică suspiciuni asupra modului în care au fost corectate lucrările. Nu degeaba candidaţii se întreabă cum aceeaşi lucrare poate fi considerată de 6 de o comisie şi de 8 de o altă comisie, în condiţiile în care corectura se face după un barem extrem de strict. Diferenţe imense apar şi la matematică, acolo unde teoretic nu poate fi loc de subiectivism.
De exemplu, un absolvent al Colegiului Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuţi a primit iniţial, la proba de matematică, nota 7,6, iar după contestaţii a primit 9,5, cu 1,9 puncte mai mult. Tot la matematică, contestaţia i-a adus unui absolvent de la „Nicu Gane” Fălticeni o creştere de 1,75 puncte, de la 7,1 la 8,85.