O analiză a Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava cu privire la prima jumătate a lui 2018 arată o scădere a numărului de accidente grave, însă, paradoxal poate, numărul de persoane decedate este mai mare. Concluzia primei jumătăţi de an ar fi că nu s-a reuşit o scădere a numărului de morţi în accidente rutiere, asta deşi Suceava a fost în ultimii doi ani pe locul I la nivel naţional în nedoritul top al persoanelor care mor în accidente.
În acest an, până acum, pe raza judeţului Suceava au avut loc 121 de accidente rutiere grave, cu opt mai puţine decât în aceeaşi perioadă din 2017. În urma acestor accidente grave s-au înregistrat 32 de decese, cu cinci mai multe decât în anul precedent, şi 107 răniţi grav, cu 17 mai puţini faţă de 2017.
Rata ridicată de mortalitate se explică în principal prin faptul că în judeţul nostru au loc foarte multe accidente cu pietoni, un procent semnificativ dintre ei fiind vârstnici.
O analiză a Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava cu privire la primele cinci luni ale acestui an arată că au crescut foarte mult accidentele din cauza şoferilor care nu au acordat prioritate la trecerile de pietoni. Din cauza neacordării priorităţii pietonilor au avut loc, în cele cinci luni, 11 accidente grave, cu şapte mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, soldate cu patru persoane decedate, opt rănite grav şi două uşor.
Alte şapte accidente, soldate cu patru morţi, s-au petrecut în condiţii de prezenţă neregulamentară a pietonilor pe carosabil.
Traversarea neregulamentară a pietonilor a dus la alte 14 accidente grave, soldate cu două persoane decedate şi 12 rănite grav.
Se observă aşadar cât de mulţi pietoni cad victime în accidente rutiere. Când aceştia mai sunt şi vârstnici, riscul de deces creşte substanţial.
De precizat totuşi că principala cauză a accidentelor grave rămâne viteza neadaptată la condiţiile de drum a conducătorilor auto (23 de accidente grave, soldate cu 5 persoane decedate şi 24 de persoane rănite grav).
Cel mai grav accident, cu doi morţi
Cel mai grav accident înregistrate în 2018 a fost cu două persoane decedate.
La mijlocul lunii mai, pe E 85, la ieşirea din Suceava spre Siret, în dreptul localităţii Pătrăuţi, o Dacia Logan a fost acroşată de un autoturism Opel Corsa, al cărui şofer intrase în depăşirea Loganului pe linia continuă. În urma acestui acroşaj, Dacia a fost proiectată pe contrasens, unde a fost lovită extrem de violent, în partea laterală dreapta, de o Skoda care rula regulamentar, dinspre Suceava.
Autoturismul Dacia Logan era condus de un bărbat în vârstă de 83 de ani, însoţit de soţia sa, de 80 de ani, şi fiul lor, în vârstă de 55 de ani. Doar ultimul a scăpat cu viaţă, deşi se afla pe locul din drepta-faţă, unde a resimţit în plin şocul impactului. Se remarcă şi în acest caz vârsta înaintată acelor doi soţi care au decedat.
Cifrele care strâng în spate, cu morţii de pe şoselele judeţului
Anul trecut, pe şoselele din judeţ au murit 104 oameni, în timp ce în anul 2016 s-au înregistraţi alţi 105 decedaţi. Cifre care pur şi simplu strâng în spate.
Cu această rată de mortalitate, Suceava s-a aflat pe locul I în topul judeţelor cu cei mai mulţi morţi în accidente rutiere.
Aparent, cele 32 de decese din prima jumătate a lui 2018 nu par a fi foarte multe. Statisticile arată însă că numărul de decese creşte foarte mult în a doua parte a anului, în special în lunile iulie şi august.
Anul trecut, lunile cele mai tragice au fost octombrie şi noiembrie.
Vor reduce radarele numărul de morţi în accidente?
Rămâne de văzut şi care va fi eficienţa radarelor pistol care au intrat în acest an în dotarea poliţiştilor rutieri. Poliţiştii rutieri din judeţ au în total în dotare 5 radare pistol, plus 13 aparate de măsurare a vitezei montate pe maşini, cu mult peste ce au avut la dispoziţie în anii precedenţi. Acestea sunt folosite pentru depistarea şoferilor care circulă cu viteză excesivă, dar şi a celor care depăşesc pe linia continuă. Mai mult, sistemele video de pe radarele pistol sunt ideale şi pentru controale la trecerile de pietoni şi înregistrarea şoferilor care nu acordă prioritate de trecere, o problemă foarte serioasă, după cum o arată statisticile de mai sus.