Consiliul Judeţean al Elevilor vrea să ştie în ce măsură sunt respectate drepturile şi interesele elevilor din fiecare judeţ din ţară.
La doi ani de la aprobarea Statutului elevului, act normativ ce reglementează drepturile şi îndatoririle elevilor, Consiliul şi-a propus să analizeze modul în care acesta a fost implementat până în prezent.
Cât priveşte elevii judeţului Suceava, aceştia pot răspunde la o serie de întrebări privind problemele cu care se confruntă zilnic, respectarea drepturilor lor, starea educaţiei din şcoala în care învaţă. Chestionarul poate fi accesat la https://consiliulelevilor.com/risen/suceava.
”Acest sondaj are ca finalitate generală realizarea unui raport judeţean, denumit RISEJ (Raportul privind implementarea statutului elevului la nivel judeţean), scopul raportului este de a observa gradul de respectare a Statutului elevului din perspectiva beneficiarilor educaţiei, elevii. De asemenea se va realiza un raport la nivel de ţară, care va oferi o privire de ansamblu asupra Statutului elevului de la doi ani de la apariţia acestuia”, au arătat reprezentanţii Consiliului Judeţean al Elevilor Suceava. Consiliul vrea ca sondajul să aibă un eşantion de minimum 700 de elevi, pentru a fi reprezentativ.
Elevii sunt întrebaţi în ce măsură consideră că profesorii lor utilizează metode adecvate şi moderne de predare, dacă au fost consultaţi în ceea ce priveşte disciplinele opţionale de la clasă sau dacă au fost constrânşi să aleagă opţiunile preferate de profesori.
Elevii pot sesiza dacă au avut parte de o evaluare subiectivă în acordarea notelor sau dacă şi-au exercitat vreodată dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise.
Elevii sunt întrebaţi dacă părerea lor este luată în considerare de cadrele didactice, dacă au fost vreodată sancţionaţi pentru fapte pe care le-au făcut în afara şcolii, dacă le-a fost consemnată cel puţin o dată absenţa în catalog ca mijloc de constrângere sau pedeapsă.
Un alt item al chestionarului vizează accesul gratuit la baza materială a unităţii de învăţământ (biblioteci, săli şi spaţii de sport, computere conectate la internet, precum şi la alte resurse necesare realizării activităţilor şi proiectelor şcolare în afara programului şcolar) sau la consiliere şcolară, profesională şi/sau psihologică.
În chestionar, elevii pot semnala dacă li s-au cerut vreodată bani pentru eliberarea de acte şi documente de studiu (ex. adeverinţe).
Statutul elevului a fost aprobat de Ministerul Educaţiei în vara lui 2016. Este primul document de acest tip, elaborat în România după 1990, iar prevederile Statutului ar fi trebuit să se aplice începând cu anul 2016-2017.
Potrivit acestuia, elevii au dreptul la tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic, au dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise şi de a învaţă într-un mediu care sprijină libertatea de expresie, fără încălcarea drepturilor şi libertăţilor celorlalţi participanţi. De asemenea, elevii au dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare şi de a fi informaţi privind notele acordate, înaintea consemnării acestora, dar şi dreptul de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise.