Profesori din șase unități de învățământ special din județ s-au reunit marți, 19 iunie, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (CSEI) Suceava, la o masă rotundă în cadrul proiectului „Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Voievodatul Podkarpackie”. Managerul proiectului este Liliana Maerean, consilier superior la serviciul proiecte din fonduri externe din cadrul Consiliului Județean Suceava. Proiectul este promovat de Consiliul Județean Suceava, în parteneriat cu două organizații gazdă din Polonia, și are o durată de 24 de luni (noiembrie 2016 - octombrie 2018).
30 de cadre didactice din învățământul special
Participanții la cele trei mobilități educaționale, desfășurate în perioadele 8 - 14 iunie 2017, 12 - 14 octombrie 2017, 10 - 16 mai 2018, au fost 30 de cadre didactice din învățământul special care activează în unitățile aflate în subordinea Consiliului Județean Suceava: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Suceava, Grădinița Specială Fălticeni, Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Sf. Andrei” Gura Humorului, Liceul Tehnologic Special Bivolărie, Școala Gimnazială Specială ”Sf. Stelian” Rădăuți, Școala Profesională Specială Câmpulung Moldovenesc. Activitatea de la CSEI Suceava s-a desfășurat sub forma unei mese rotunde, la care participanții din cele șase unități școlare au prezentat rezultatele mobilităților educaționale, impactul proiectului în școlile din care fac parte.
Oportunități educaționale
În cadrul discuțiilor, profesorii de la CSEI Suceava (Dumistrăcel Ionel, Lupașcu Gabriela, Clim Cristina, Darie Camelia, Neofet Gabriela) au subliniat faptul că participarea la mobilitate le-a dezvoltat abilitățile de muncă în echipă, capacitatea de a aplica mult mai bine metodele activ-participative (învățarea centrată pe elev, pe competente) și aceea de a opera cu terapiile specifice copiilor cu CES (terapie ocupațională, kinetoterapie, logopedie), dar și oportunitatea de a împărtăși noi experiențe interculturale. Profesorii de la Liceul Tehnologic Special Bivolărie (Polievici Ghe. Dionisie, Clem Ciprian Ionuț, Zubas Ilisei Corneliu, Teodoriuc Florica) au arătat că participarea la proiect le-a fost de un real ajutor, îmbunătățindu-le competențele de management, de evaluare, de relaționare și comunicare deschisă, cooperantă, receptivă. Reprezentanții Școlii Gimnaziale Speciale „Sf. Stelian” Rădăuți (Moisa Petronela Cristina, Nicoara Gina, Levitchi Ilarion, Andronachi Tamara Ramona, Ivanov Elena Ramona) au precizat că proiectul de mobilitate Erasmus+K101 le-a oferit prilejul să cunoască realitățile din învățământul special polonez, să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare în limba engleză și polonă, dar și cele de muncă în echipă.
Îmbunătățirea nivelului de competențe
În cadrul mesei rotunde de miercuri de la CSEI Suceava, profesorii de la Grădinița Specială Fălticeni (Scutaru Violeta Liliana, Răileanu Monica Iolanda, Amarie Mariana, Ostafi Oana, Ciornei Virginia) au arătat că proiectul a dat posibilitatea unui schimb de bune practici manageriale și pedagogice, însușirii unor noi tehnici de predare/învățare/evaluare specifice activității didactice desfășurate cu elevii cu CES. Participanții la mobilitate de la CSEI ”Sf. Andrei” Gura Humorului (Poclitaru Narcisa Cătălina, Culidiuc Militina Cleopatra, Sabin Rybanna Elena, Mihăila Daniela, Strugariu Cezar) au transmis că a fost o experiență profesională, dar și personală unică, prin care și-au îmbunătățit competențele de a identifica și rezolva problemele copiilor cu CES, au deprins noi strategii și metode didactice. Profesorii de la Școala Profesională Specială Câmpulung Moldovenesc (Schipor Maria, Sireteanu Georgeta, Erhan Luminița Nicoleta, Juverdeanu Gabriela, Hojda Ioana) au apreciat oportunitatea oferită de proiect pentru a-și îmbunătăți actul educațional adresat copiilor cu cerințe educative speciale (CES), cât și posibilitatea de a descoperi tradițiile poloneze și diversitatea culturală a țărilor europene. În concluzie, toți participanții proiectului au fost de acord că aceste întâlniri au dus nu numai la îmbunătățirea nivelului de competențe și aptitudini cheie, dar și la creșterea motivației cadrelor didactice din învățământul special pentru a participa la noi proiecte Erasmus+.