Mai mulţi copii cu cerinţe educaţionale speciale (CES) de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava, însoţiţi de părinţi şi cadre didactic, au mers recent într-o excursie școlară prin judeţ. Au beneficiat de această activitate extracurriculară foarte importantă pentru dezvoltarea copiilor, mai ales a copiilor cu CES, elevii clasei pregătitoare și elevi ai clasei a VIII-a (o parte dintre ei fiind copii autiști) de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava, însoţiţi de părinţi şi cadre didactice (prof. Gabriela Neofet, prof. Farcane Mirela, prof. Anton Roxana şi prof. Iaschiv Maricica). Obiectivele turistice vizitate au fost: Mănăstirea „Intrarea Maicii Domnului în Biserică” Rădăuţi, Mănăstirea Bogdana, Grădina Zoologică din Rădăuţi, Hanul Voievozilor, Horodnic de Sus, Marginea, Mănăstirea Putna.
Ajutor de la sponsori
După cum ne-a spus prof. Gabriela Neofet, excursia a fost sponsorizată de familia Dumitru şi Liliana Grămadă, familie care a sponsorizat şi alte activităţi desfăşurate de-a lungul anului şcolar la CSEI Suceava. Directoarea CSEI Suceava, prof. Lupascu Gabriela Mihaela, a precizat că „scopul excursiei a fost în primul rând socializarea, fiind vorba de copii autişti, formarea unui comportament pozitiv faţă de mediul înconjurător, cultivarea sentimentelor de dragoste pentru animale, relaţionare şi acceptare”. La Grădina Zoologică din Rădăuţi, elevii au admirat lei şi tigri, cai şi ponei, vulpi, urşi, lame, lebede, dar şi maimuţe. Însoţiţi de părinţi şi profesori, copiii s-au închinat la Mănăstirea Bogdana şi la Mănăstirea ”Intrarea Maicii Domnului în Biserică”, unde au fost întâmpinaţi de maica stareţă Teodora, care i-a servit cu dulciuri. La Marginea, copiii au fost impresionaţi de obiectele de ceramică neagră şi ceramica tip Kuty, iar la Mănăstirea Putna au văzut mormântul voievodului Ștefan cel Mare. Ultimul popas al elevilor de la CSEI Suceava a fost la Hanul Voievozilor, situat la ieşirea din localitatea Horodnic de Sus. Familia Adrian şi Lia Popescu i-a întâmpinat pe copii, conducându-i prin parcul amenajat în apropierea hanului.
Copiii învaţă să socializeze și să se integreze în grup
După cum ne-au spus profesorii care i-au însoţit, „elevii autişti, pentru a exersa socializarea, autonomia şi prietenia, au nevoie să ajungă în mijlocul naturii, să se integreze în cadrul activităţilor desfăşurate în aer liber”. Chiar dacă au evadat din sala de clasă, au explicat profesorii însoţitori, „copiii au învăţat despre disciplină, respect, prietenie, comunicare, acceptare. Deși au îmbinat utilul cu plăcutul, ei au dobândit noi informaţii, și-au format reprezentări, au trăit altfel de experienţe de învăţare. Prin astfel de activităţi, copiii învaţă să socializeze și să se integreze în grup, își dezvoltă abilităţi comunicaţionale, își îmbogăţesc bagajul informaţional, sunt provocaţi să fie receptivi la nou și să vibreze în faţa frumuseţilor naturii”.