Pentru a diminua disparitățile dintre învățământul preuniversitar din mediul rural și cel din mediul urban, Ministerul Educației vrea să motiveze profesorii performanți de la orașe să predea contra cost și elevilor de la sat.
Ministrul Educației, Valentin Popa, a menționat că nivelul de calificare și calitatea cadrelor didactice din mediul rural sunt semnificativ mai scăzute decât în mediul urban, tocmai de aceea propune „un proiect de suflet”, prin care profesori performanți de la oraș să aibă posibilitatea de a prelua o clasă sau două în mediul rural, pentru a le conduce către excelență.
„De ce s-ar duce profesorii din mediul urban să predea în mediul rural? Din două motive. Să dovedească că pot face excelență și cu elevii din medii dezavantajate, din mediul rural în special, nu numai în școlile de performanță din oraș, dar și pentru o motivație financiară substanțială. Ideea este că avem o serie întreagă de norme în mediul rural pentru care nu găsim întotdeauna cadre didactice bine pregătite și am dori ca în regim de plată cu ora, dar cu o subvenție financiară semnificativă, să determinăm cât mai mulți dintre cei mai buni profesori din mediul preuniversitar, din urban, să susțină în afara normei de bază câteva ore, poate o zi pe săptămână, în mediul rural”, a explicat Valentin Popa, ministrul Educației.
Acesta a arătat că profesorii s-ar putea ocupa de câte o clasă sau două, în funcție de numărul de ore pe disciplină, și să le predea elevilor de la sat pentru doi, trei sau patru ani.
”Vom asigura subvenții substanțiale pentru a încuraja profesorii să facă acest efort. Avem buget, avem fonduri europene, avem încă 300 de milioane pe care trebuie să le repartizăm pe proiecte. Trebuie să lucrăm de urgență și să avem proiecte consistente, pentru că fonduri avem. Aș dori ca acest proiect să înceapă din anul nou școlar”, a completat Valentin Popa.
Acesta a mai argumentat această propunere explicând că în comparație cu elevii din mediul urban, cei din mediul rural înregistrează rate mai scăzute de participare la educația timpurie, se confruntă în proporții semnificativ mai ridicate cu fenomenul de părăsire timpurie a școlii, astfel elevii care părăsesc prematur sistemul de educație sunt de trei ori mai mulți în mediul rural decât în urban.
De asemenea, elevii din mediul rural au rezultate mai slabe la examenele naționale sau internaționale, gen PISA, și participă într-un procent mult mai mic la niveluri superioare de educație - liceu și universitate.
Ministrul de resort a participat luni, la Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava (USV), laCongresul Asociației Mondiale de Științe ale Educației, eveniment ce are ca temă „Educația în era amplificării inegalităților. Provocări și politici, actori, practici”.
La congres participă cu lucrări în jur de 200 cercetători și cadre didactice, din România și alte țări precum Canada, Mexic, Chile, Argentina, Brazilia, Columbia, Coasta de Fildeş, Camerun, Algeria, Senegal, Maroc, Germania, Franța, Elveția, Spania, Polonia, Ucraina, Republica Moldova, Belgia, Liban.