CFR Călători are în plan ca trenurile care leagă toate oraşele importante din România de litoralul Mării Negre, până la Mangalia, să intre în circulaţie foarte târziu, abia pe 29 iunie. Asta în condiţiile în care anul trecut sezonul a început din 9 iunie, zi din care trenul Suceava-Mangalia a circulat zilnic, până la mijlocul lunii septembrie. Pentru ca dezastrul să fie complet, trenurile Suceava-Constanţa sunt anulate de câteva luni de zile, astfel că nu există nici o legătura cu Litoralul pe aproape întreg parcursul lunii iunie.
Anularea trenului Suceava-Constanţa, începutul dezastrului
Problemele privind legătura feroviară a Moldovei cu Dobrogea au apărut din luna februarie a acestui an, când CFR Călători a decis să anuleze trenurile Suceava-Constanţa, respectiv Iaşi-Constanţa. Este vorba de trenurile care legau zilnic Moldova de Dobrogea, indiferent de perioada anului. S-au invocat atunci raţiuni economice, anume că pe această rută sunt puţini călători în extrasezon şi vagoanele vor fi relocate pe rute cu mult mai solicitate, pe care este deficit de vagoane. O decizie care părea logică într-o măsură, mai ales pentru lunile din sezonul rece. Problema este că începând din luna mai cererea de bilete din Moldova spre Dobrogea a crescut, asta cu atât mai mult în acest an, în care s-a trecut practic de la iarnă la vară.
CFR Călători a introdus trenuri de la Suceava la Mangalia doar pentru câteva zile, în minivacanţa de 1 Mai, şi în cea de Rusalii. Pentru intervalul 1-3 iunie, nu s-au mai găsit însă vagoane pentru a lega Suceava de Litoral.
Nici un tren din Moldova spre Dobrogea, aproape toată luna iunie
Practic, în momentul de faţă, nu sunt prevăzute trenuri de la Suceava până la Mangalia şi nici măcar până la Constanţa, până pe 28 iunie. Aceeaşi problemă este şi la Iaşi, iar forumurile şi paginile de pe reţelele de socializare abundă de reacţii din partea călătorilor din toată Moldova, care cer explicaţii celor de la CFR Călători şi se întreabă cum de s-a putut lua o decizie atât de proastă. Practic, CFR le oferă acestora doar varianta de a merge la Constanţa, prin Bucureşti, cu tren schimbat şi interval de aşteptare între ele.
Dacă CFR ar fi menţinut măcar trenul până la Constanţa decizia nu ar mai fi fost atât de absurdă. De la jumătatea lunii iunie, traficul spre Litoral va fi sporit şi de elevi şi de studenţi, care vor intra în vacanţă. Decizia celor de la CFR este ilogică chiar şi pentru companie, care va pierde astfel călători de ordinul sutelor, din toate judeţele Moldovei, în fiecare zi.
În anii trecuţi, trenurile de la Suceava erau prelungite până la Mangalia din jurul datei de 10 iunie, tocmai pentru că traficul de călători creşte semnificativ.
Criza acută de vagoane, marea problemă a CFR Călători
Toate problemele de mai sus pleacă de la criza acută de vagoane a celor de la CFR Călători. Criza de vagoane este pusă pe seama creşterii numărului de călători din ultimii ani, creştere apărută în mare parte pe fondul gratuităţii totale de care beneficiază studenţii, însă este cauzată şi de parcul de vagoane, care, în lipsa unor investiţii, s-a diminuat de la an la an. De altfel, aceasta din urmă pare a fi adevărata problemă a companiei de transport călători pe calea ferată, subfinanţată crunt după 1990. Pe lângă lipsa de vagoane, sunt probleme şi de asigurare a locomotivelor şi a personalului pentru trenurile suplimentare din perioada estivală.
Din lipsă de vagoane s-a ajuns şi la ajustarea „Trenurilor soarelui”, programate să înceapă a circula abia din 29 iunie.
Rămâne de văzut dacă CFR Călători va reacţiona în vreun fel în privinţa acestui gol pe care l-a lăsat pentru toată regiunea Moldovei şi va găsi o soluţie pentru a exista măcar un tren direct spre Constanţa, până pe 29 iunie, când va intra în circulaţie trenul sezonier Suceava-Mangalia.
De precizat şi că introducerea trenurilor din 29 iunie nu a fost încă anunţată oficial, ci doar vehiculată intens. Totuşi, cert este că trenul nu este introdus în sistemul de vânzare online până pe 28 iunie.