Călătoriile cu mijloacele de transport în comun din municipiul Suceava ar putea deveni ceva mai scumpe începând de la 1 iunie, în funcție de decizia care va fi luată în ședința de joi a Consiliului Local.
Decizia nu este deloc una ușoară, motiv pentru care a și fost amânată de ceva vreme discutarea noilor tarife de călătorie propuse de conducerea TPL.
Dacă ar fi aprobată scumpirea, noul preț al unui bilet de călătorie ar urma să fie de 2,5 lei, în loc de 2 lei, cât este începând din 2010, în vreme ce pentru un abonament valabil pe toate liniile, noul preț ar urma să fie de 75 de lei, în loc de 66 de lei. Practic, costul unei călătorii cu autobuzul ar deveni mai scump cu 0,5 lei, iar costul unui abonament valabile 30 de zile, pe toate liniile, cu 9 lei lunar.
Motivul pentru care atât conducerea municipalității sucevene, cât și reprezentanții partidelor politice din componența Consiliului Local s-au arătat reticenți în a discuta acest subiect este legat de nemulțumirile populației vizavi de majorarea costurilor unui serviciu public, în contextul în care majorarea de taxe și impozite (cu 24% în medie ponderată), pusă în aplicare de la începutul anului, a generat oricum un val de nemulțumire.
Cea mai ușoară decizie pentru ei ar fi să respingă proiectul – măsură care pe termen scurt ar da bine la public.
Numai că, dacă nu se ține cont și de efectele pe termen lung, cel mai mult de suferit vor avea tot cetățenii, care riscă să ajungă în situația de a nu avea cu ce mai ajunge zi de zi de acasă la serviciu, la școală sau la cumpărături și înapoi, pentru că transportul public local va intra în colaps.
TPL are un parc auto îmbătrânit și care dă tot mai multe rateuri – autobuzele Irisbus Iveco au deja peste un milion de km parcurși, de fiecare, zilnic fiind retrase o parte dintre acestea la garaj, din cauza defecțiunilor, ceea ce se resimte pe trasee prin timpul mai mare de așteptare între două curse, inclusiv la orele de vârf.
Autobuzele electrice de care se tot vorbește de ani de zile, că vor fi salvarea TPL, vor veni cândva, dar nu mai devreme de 2020. Până atunci, repararea celor actuale înghite o bună parte din încasările societății, plus că cele mai costisitoare operațiuni, precum înlocuirea punții, care costă chiar și 15.000 de euro la un autobuz, nici nu au cu ce să fie făcute. Drept urmare, pe trasee vor rămâne din ce în ce mai puține autobuze în stare de funcționare.
În plus, personalul de la TPL, care are printre cele mai mici salarii din țară, majoritatea angajaţilor beneficiind doar de salariul minim pe economie, în ciuda faptului că prestează o muncă grea, de mare responsabilitate (viețile a sute sau chiar mii de călători, zilnic) se pregătește deja de grevă, care ar duce la paralizarea transportului public local chiar și pentru câteva zile. Principala lor nemulțumire este legată de faptul că deși au prestat peste 40.000 de ore suplimentare de muncă, acestea nu le sunt plătite, încă de anul trecut.
În aceste condiții, cu toate că personalul este deficitar, în loc să fie făcute angajări, pleacă și cei care au lucrat acolo.
Rămâne de văzut care va fi decizia deliberativului local în această privință, pentru că oricum ar face, tot vor exista nemulțumiri, de o parte sau alta, dar și efecte pe termen lung.