Un element care poate face adesea diferenţa dintre viaţă şi moarte în cazul unui accident rutier, parapetul de protecţie, este tratat cu neglijenţă, ca să nu spunem mai mult, inclusiv în cazul drumului pe care, statistic, în ultimii ani au avut loc cele mai multe accidente rutiere grave, multe din ele cu consecinţe dramatice. Pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, pe sectorul Ilişeşti-Păltinoasa, în curbe periculoase, multe parapete mai sunt doar de decor. Acestea sunt îndoite ori rupte cu totul, clătinându-se la o simplă atingere. Este doar exemplul cel mai la îndemână, iar probleme de acest gen sunt pe multe porţiuni de drumuri naţionale din judeţul Suceava.
Situaţia reală, din teren, a parapetelor de pe DN 17, între Ilişeşti şi Păltinoasa
Porţiunea de care vorbim a DN 17 este una cu un trafic foarte crescut. În zona de pădure dintre Ilişeşti şi Păltinoasa sunt şi cele mai multe porţiuni cu parapete de protecţie, tocmai pentru că este un sector de drum cu multe curbe şi cu pericol mare de accidente. Aproape săptămânal are loc câte un accident pe această porţiune de drum, iar de multe ori maşinile se opresc în parapete ori se lovesc de acestea. În acest fel, autoturismele scăpate de sub control nu ies în decor.
O analiză atentă a parapetelor, după ce coborâm din maşină şi ne deplasăm pe jos, ne arată că situaţia este mai gravă decât pare din maşină. Sunt porţiuni de parapet care aparent sunt în regulă, însă, de aproape, se vede că acestea sunt desprinse din stâlpii de rezistenţă şi nu sunt decât de decor. Alte porţiuni de parapet sunt pur şi simplu rupte ori îndoite. În zona de pădure de la Ilişeşti sunt porţiuni de parapet în „valuri”, deteriorate grav de maşini scăpate de sub control, care nu mai prezintă nici o siguranţă în cazul unui nou accident rutier.
Motivul pentru care parapetele deteriorate nu se schimbă cu anii
Contactat de Monitorul de Suceava, subcomisarul Daniel Şincari, şeful Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, a declarat că atunci când se constatată deteriorări la parapetele de protecţie, în urma unor accidente rutiere, se fac informări în scris către administratorul drumului, pentru a se remedia problemele apărute. Aceste reparaţii se fac pe asigurarea RCA a şoferului care a provocat accidentul sau tamponarea. În cazul porţiunii DN 17 de pe sectorul Suceava-Gura Humorului drumul este administrat de Secţia de Drumuri Naţionale Suceava.
Problema este că în cazul accidentelor grave, care se lasă cu anchete lungi şi ulterior procese în penal, cheltuielile pentru repararea parapetelor nu se pot recupera imediat, ci doar la finalizarea procesului. Având în vedere însă că este vorba de chestiuni de siguranţă a traficului rutier, Secţia de Drumuri Naţionale Suceava ar trebui să-şi asume acest inconvenient: să schimbe parapetele după accidente pe cheltuiala proprie şi să se constituie parte civilă în procese pentru recuperarea cheltuielilor, de la cei care au provocat accidentul.
Cine răspunde de parapetele de pe drumurile naţionale
Drumurile naţionale din judeţul Suceava sunt administrate de două secţii, Secţia de Drumuri Naţionale (SDN) Suceava şi SDN Câmpulung Moldovenesc.
Cele două secţii au prestat în ultima perioadă o serie de lucrări de înlocuire de parapete, multe în zone în care acestea nici nu mai existau. Nu negăm că s-au mai înlocuit parapete, însă cert este că sunt multe porţiuni distruse de ani de zile şi neînlocuite atât pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, cât şi pe E 85, la Siret şi până la graniţa cu Iaşi, adică cele mai importante drumuri care străbat judeţul.