Pacienţii şi medicii au ajuns la capătul răbdării din cauza nesfârşitelor probleme cu care se confruntă din cauza faptului că Sistemul Informatic unic (SIUI) al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) este nefuncţional. Asta duce la prelungirea duratei consultaţiilor medicale pentru că medicii nu pot intra în sistem şi la imposibilitatea acordării documentelor necesare pacienţilor.
Sistemul cardurilor de sănătate nu a funcţionat niciodată cum trebuie, dar peste toate, la 1 mai a.c. a expirat contractul dintre CNAS şi firma SIVECO şi au fost suspendate toate activităţile de mentenanţă legate de baza de date ORACLE, a sistemelor SIPE, SIUI şi CEAS. CNAS, responsabilă de funcţionarea acestui sistem informatic care a costat multe milioane de euro, le-a transmis medicilor şi farmaciştilor să emită în continuare documente pentru pacienţi, pe care să le valideze în termen de 72 de ore. Dacă în privinţa acordării consultaţiilor în absenţa funcţionării sistemului medicii acceptă să lucreze, când este vorba să scrie reţete gratuite şi compensate nici nu vor să audă, şi asta pentru că în alte situaţii similare s-au trezit că ulterior le-au fost imputate reţetele eliberate offline.
Medicii refuză să elibereze reţete pe promisiuni
Unul dintre medicii de familie din judeţul Suceava, dr. Florin Haidamac, ne-a declarat că cea mai mare problemă o reprezintă eliberarea reţetelor. ”Dacă le dai offline şi trec 72 de ore, nu mai pot fi urcate pe serverul CAS. Alteori se întâmplă erori inexplicabile, când sistemul teoretic merge, dar pur şi simplu nu face înregistrarea. Şi te trezeşti după 3 ani, când vine Casa de Sănătate în control, că îţi impută aceste reţete. Cu penalităţi. Offline nu eliberează nimeni, nici medicii, nici farmaciştii, din teama de a nu li se imputa reţetele, aşa cum s-a mai întâmplat”, a spus dr. Haidamac.
Acelaşi lucru ni l-a spus şi secretarul general al Colegilor Medicilor Suceava, medicul de familie Irina Badrajan: „Ni s-a comunicat să lucrăm offline. Nimeni n-o să lucreze offline pentru că la controale s-au trezit cu reţete nevalidate şi au plătit sume considerabile. Nu riscăm. Consultaţii facem, dar reţete nu dăm”. Dr. Badrajan a spus că de joia trecută sistemul informatic a funcţionat doar sporadic, dimineaţa devreme sau noaptea târziu. ”Joi şi vineri a fost un calvar. Luni a funcţionat puţin, pe la 6 dimineaţa. Noi trebuie să facem totuşi activitate medicală, nu să păzim sistemul informatic”, a mai spus medicul.
Preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie din judeţul Suceava, dr. Irina Franciuc, ne-a declarat, ieri, că s-a ajuns la o situaţie imposibilă. ”De două săptămâni sistemul a căzut. Trebuie să stăm să pândim noaptea, să vedem dacă funcţionează puţin să putem valida ce am făcut. Suntem cu nervii întinşi la maximum şi mi-e şi ruşine de pacienţi, să le tot spun că sistemul nu merge. Ieri a funcţionat doar cititorul de carduri, în rest a fost blocat tot”, a spus dr. Franciuc.
Sistemul informatic al CNAS are peste 700.000 de servicii medicale raportate şi validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripţii medicale
Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) a precizat printr-un comunicat că „pentru disfuncţionalităţile generate de nefuncţionarea sistemului informatic, medicii de familie nu au nici responsabilitatea şi nici soluţia necesară” şi a subliniat că perioada de nefuncţionare nu a fost anunţată pe site-ul CNAS în aşa fel încât serviciile să fie reprogramate. ”Regretând situaţia survenită pacienţii sunt rugaţi să se adreseze CNAS. Vă informăm că disfuncţionalităţile se vor agrava în situaţia în care CNAS nu rezolvă urgent problema lipsei de mentenanţă a sistemului”, se mai arată în comunicat.
Pe site-ul CNAS, instituţia a postat un comunicat prin care recunoaşte fluctuaţiile apărute în funcţionarea sistemului informatic în ultimele zile şi le cere medicilor, ca de fiecare dată, să lucreze offline, cu raportare şi validare în termen de 72 de ore. „La nivelul CNAS se ia în calcul ca pentru întreaga perioadă în care s-au înregistrat probleme în funcţionarea sistemului informatic transmiterea şi validarea serviciilor acordate de furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate să se facă în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS. În acest context, CNAS solicită furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora. Circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialişti. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncţionalităţilor apărute”, susţine conducerea CNAS.
PIAS este instrumentul de raportare, validare şi control al serviciilor de sănătate decontate din fonduri public şi este unul din cele mai mari şi mai întrebuinţate sisteme informatice din România, cu peste 70.000 utilizatori şi peste 700.000 de servicii medicale raportate şi validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripţii medicale.