Reluarea traficului feroviar pe linia Dornești-Putna a revenit brusc în actualitate, șefi din cadrul CFR, în frunte cu directorul la nivel național, făcând inspecții în teren pe traseul liniei pe parcursul acestei săptămâni și având întâlnire cu primari și cu alți factori de decizie locali. De această dată, perspectivele par mai bune, mai ales că sunt alocați și bani pentru reparații. Mai mult, de la nivel de director general, s-ar fi dat un termen de o lună de zile pentru ca linia să fie deschisă, într-o primă etapă până la Rădăuți.
CFR așteaptă implicare și interes de la factorii de decizie locali
O delegație formată din directorul general CFR SA, Ioan Gavrilă, director sucursala Regională CF Iasi, Radu Pipa, directorul sucursalei Regională Transport Feroviar Călători Iași, Constantin Axinia, alături de președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare, a inspectat întreaga secție Rădăuți-Putna, pentru a vedea care este starea căii ferate către Putna.
Șefii din CFR s-au deplasat la Mănăstirea Putna, unde au fost întâmpinați de primarul Gheorghe Coroamă și de părintele Dosoftei, în numele părintelui stareț Melchisedec Velnic.
Mesajul șefilor de la CFR a fost că vor să redeschidă linia și au cerut implicare din partea autorităților locale, pentru eliberarea de documente necesare pentru lucrări și amenajări, pentru sprijin în igienizarea și amenajarea peroanelor pentru redeschiderea de halte acolo unde este afluență mai mare de călători.
Biletul de tren, bilet de intrare și la Mănăstirea Putna
De asemenea, autorităților din localitățile tranzitate de linie li se cere o evaluare reală a potențialului de trafic de călători.
Părintele stareț Melchisedec Velnic și-a reiterat intenția de a sprijini efectiv CFR, prin transformarea biletului de tren în bilet de intrare în locașul de cult.
Un demers similar, din 2016, a rămas doar la nivel de promisiune
Reprezentanții Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane au anunțat că pentru lucrări de refacere a liniei s-au alocat 1,6 milioane de lei, însă această informație nu este încă confirmată oficial și de la nivel de conducere a CFR SA.
Totuși, având în vedere deplasările în teren din această săptămână și interesul manifestat, intențiile pentru redeschiderea traficului feroviar par a fi destul de serioase.
În anul 2016, tot în primăvară, au mai fost intenții de același gen, și atunci șefii de la CFR deplasându-se la Putna. Ulterior, demersul nu s-a mai concretizat și nu s-au mai alocat bani pentru refacerea liniei.
O realitate este că linia este într-o stare foarte proastă, iar banii de care se vorbește acum sunt doar pentru reparații minime, în principal de schimbare a traverselor. O estimare în teren de acum doi ani arată că este nevoie de schimbarea a 6500 de traverse.
Argumentele pro și contra privind succesul trenurilor pe această rută
Linia ferată Dornești-Putna are în total 39 de kilometri.
Pentru cei care nu ştiu, trenurile circulă în acest moment de la Suceava la Dorneşti. De la Dorneşti la Rădăuţi pe calea ferată sunt 8 kilometri.
În aceste condiții, mai la îndemână este ca traficul să fie redeschis până la Rădăuți, fapt care ar fi realizabil pe termen scurt.
Părerile despre succesul pe care l-ar putea avea trenurile de călători pe această linie închisă din 2012 sunt împărțite.
Calculul pe foaie al celor de la CFR se bazează pe faptul că linia trece printr-un municipiu mare și apoi prin localități importante, până la Putna. Acestea au început să aibă de ani de zile agenți economici importanți, cu un număr important de angajați, iar o parte din ei ar putea fi atrași către trenuri. Apoi, sunt foarte mulți elevi și studenți care fac naveta și pentru care trenul ar fi cu siguranță prima opțiune, mai ales că au reduceri sau gratuități, în cazul studenților. Pentru zilele de weekend, CFR ar putea miza și pe un număr important de călători spre și dinspre Mănăstirea Putna.
Pe de altă parte, când linia s-a închis, trenul făcea de la Suceava la Putna 2 ore și 40 de minute, enorm în comparație cu timpii de pe varianta auto. O altă problemă este legată de trenurile care vor circula până la Putna. Automotorul care circulă acum de la Suceava la Dornești este economic, dar oferă standarde de confort departe de un vagon clasic de călători.
Centenarul Marii Uniri ar putea aduce trenul la Putna
„Suntem încrezători că acest demers comun va culmina cu redeschiderea circulației feroviare pe acest traseu istoric, cu atât mai mult în contextul Anului Centenar și al faptului că anul acesta se împlinesc 120 de ani de la deschiderea Gării Putna”, au transmis cei de la Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, cei care s-au implicat începând de anul trecut în proiectul pentru redeschiderea circulației feroviare pe ruta Suceava-Putna.
Cei 39 de kilometri de cale ferată de la Dorneşti la Putna, pe care nu se circulă din 2012, s-au păstrat integral, marea problemă fiind legată de starea traverselor din lemn, care au putrezit. În unele zone, sunt sedii de firme care s-au apropiat mult de linie. Sunt și zone în care au fost depozitate bunuri sau materiale de construcție pe calea ferată. Totuşi, nu se poate vorbi de probleme majore din acest punct de vedere.