Expertiza tehnică efectuată pe tronsoanele I şi II ale şoselei de centură a Sucevei arată că pentru remedierea lucrărilor executate şi neconforme sau degradate, de când şantierul a fost abandonat de firma care a câştigat licitaţia pentru realizarea acestei investiţii, se ridică la suma de 18,215 milioane de lei. Directorul general al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, Ovidiu Laicu, ne-a informat, la solicitarea noastră, că au fost realizate două expertize tehnice în urma cărora a rezultat că „pentru finalizarea obiectivului, experţii şi proiectantul au stabilit ca necesară execuţia lucrărilor rămase de executat din proiectul iniţial, a unor lucrări suplimentare faţă de proiectul aplicat şi a unor lucrări de remediere”. „Lucrările de remediere rezultate în urma neconformităţilor şi degradărilor survenite în perioada de timp de la încetarea execuţiei, până la rezilierea contractului şi ulterior, au fost constatate/identificate de către experţii din cele două expertize tehnice şi au fost cuantificate de către proiectantul SC LUCA WAY SRL, în suma de 18.215.517,97 lei, stabilite în sarcina antreprenorului”. Ca urmare, banii ar urma să fie recuperaţi „din garanţia de bună execuţie a constructorului”, potrivit lui Ovidiu Laicu.
Directorul DRDP Iaşi a explicat că lucrările care trebuie executate suplimentar faţă de proiect au rezultat din „necesitatea reconsiderării valorilor de trafic actual, care practic s-a dublat, trecând de la categoria Foarte Greu la categoria Excepţional, conducând astfel la recalcularea capacităţii portante a structurii rutiere şi la necesitatea redimensionării acesteia”.
Contractele de execuţie cu SC CF IASI SA au fost reziliate în septembrie 2014, „motivat de inactivitatea constructorului”, însă pe tronsoanele I şi II (de la km 0 la km 7+285) lucrările au fost sistate încă din 2011. Pentru că au fost lăsate complet de izbelişte, fără să se ia măsuri de conservare, în atâţia ani o bună parte din ceea ce s-a făcut deja, cu foarte mulţi bani, s-a degradat.
Pământul din terasamente trebuie îmbunătăţit şi stabilizat şi mai sunt necesare lucrări de consolidare şi hidrotehnice
Noul proiect tehnic, actualizat pe baza concluziilor şi recomandărilor expertizei, cuprinde acum trei categorii de lucrări: restul de executat din proiectul vechi, lucrările de remediere şi lucrări noi, de îmbunătăţire. Traseul rămâne acelaşi, cu o lungime totală, pe toate cele trei tronsoane, de 12,424 km, cu două benzi. În noul proiect, pe sectoarele de declivitate mai mare de 5% sunt prevăzute benzi suplimentare pentru vehicule lente, absente în proiectul iniţial.
La terasamente trebuie remediată protecţia taluzelor cu geocelule, acea plasă în formă de fagure care se umple cu pământ pentru stabilizare, trebuie consolidate terasamentele în zona rampelor de acces la poduri, prin execuţia de coloane, dar trebuie şi îmbunătăţit şi stabilizat pământul din terasamente. Mai trebuie refăcute: structura rutieră, acolo unde s-a degradat, tronsoanele cu şanţuri şi rigole şi remediate fisurile. Un podeţ de pe tronsonul I trebuie demolat şi refăcut, trebuie refăcută camera de cădere la un alt podeţ de pe tronsonul II, trebuie decolmatată albia podeţelor şi a camerelor de cădere.
Ca lucrări noi, neprevăzute în proiectul iniţial, amintim protejarea şanţurilor cu dale de beton, acolo unde panta este mai mare decât cea maxim admisă, de 5%.
La parcarea de pe DN 2 au rămas de executat lucrări de terasamente şi sistemul rutier, lucrările de scurgere a apelor şi cele de semnalizare rutieră permanentă. Sunt prevăzute şi lucrări noi la parcare, unde sub sintagma „dotare parcare cu utilităţi aferente” este prevăzută inclusiv o staţie de epurare a apelor pentru că toaletele prevăzute nu sunt de tip ecologic, ci ca grup sanitar, cu apă, canalizare şi staţie de epurare.
De asemenea, mai sunt de realizat lucrări de consolidare – de protecţie a taluzelor, sistematizare a versantului şi de evacuare a apelor de suprafaţă; lucrări hidrotehnice – lucrări în albie la un număr de 6 poduri, care includ decolmatare, reprofilare albie, apărări de maluri, protejare taluze, protejare albie etc.
16 poduri, pasaje şi viaducte au nevoie de lucrări la infrastructură, suprastructură şi la calea de rulare
Din categoria lucrărilor rămase de executat la poduri, pasaje şi viaducte, proiectul tehnic prevede lucrări la infrastructură, suprastructură şi la calea de rulare pentru un număr de 16 lucrări de artă. De asemenea, sunt propuse lucrări de mutare şi protejare a reţelelor de utilităţi (telecomunicaţii, reţele electrice etc.).
În ceea ce priveşte semnalizarea rutieră, se vor realiza lucrări de semnalizare rutieră permanentă (indicatoare rutiere, marcaje, parapete etc.) şi se va asigura iluminatul în zona nodului rutier 1, la patru viaducte, la podul peste Suceava, parcarea de pe DN 2 şi la intersecţia şoselei de centură cu DJ 209C.
La intersecţiile cu DJ 178 A, DC 718 şi DC 72 trebuie realizate lucrări de remediere pentru asigurarea scurgerii apelor, refacerea terasamentelor şi realizarea structurii rutiere. Pentru 9 drumuri agricole sunt prevăzute lucrări de relocare.
Costul total pentru ceea ce mai este de făcut pentru ca şoseaua de centură să fie în sfârşit recepţionată şi dată în folosinţă se ridică la suma de 18,81 milioane de euro fără TVA. Varianta de ocolire a Sucevei a fost proiectată în 2007 şi a intrat în execuţie în 2008. Un tronson de circa 5 km a fost finalizat şi dat în folosinţă în martie 2015, celelalte tronsoane, cu lucrări executate în proporţie de 85%, sunt abandonate.
Noua documentaţie pentru procedura de contractare a lucrărilor pentru finalizarea acestui obiectiv de investiţii a fost publicată de DRDP Iaşi pe SEAP, în data de 23 februarie 2018, cu o valoare totală a lucrărilor de 89 de milioane de lei, mai mult decât dublu faţă de suma de 42 de milioane de lei, cât era necesar până la schimbarea soluţiei tehnice. Conform calendarului, 25 aprilie este data limită pentru depunerea ofertelor, 8 iunie - pentru evaluarea ofertelor, iar în 25 iunie ar trebui să se încheie contractul cu executantul, în condiţiile în care nu sunt formulate contestaţii.
Precizăm că oferta pentru execuţia lucrărilor este publicată pe SEAP, însă noii indicatori tehnico-economici nu au fost nici până acum aprobaţi de Guvern.
Cu 7,3 milioane de euro/km de drum, centura Sucevei depăşeşte mult costurile kilometrului de autostradă
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunţat că, în cazul în care nici o firmă nu se înscrie la licitaţie, execuţia va fi preluată de propria societate de construcţii, a cărei înfiinţare a fost decisă de Consiliul de Administraţie al CNAIR în data de 19 martie a.c., şi care ar trebui să fie operaţională până cel mai târziu la 19 mai a.c..
Reamintim că valoarea iniţială a proiectului a fost de 67 de milioane de euro, suportată în întregime de Ministerul Transporturilor. În lei, valoarea investiţiei era de 220 de milioane de lei, rezultată din indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin hotărâre de guvern. Ulterior, începând cu 2008, valoarea a început să crească, la un grad fizic de execuţie de 76% ajungând la 370 de milioane de lei. La 85% grad fizic de execuţie, dacă adăugăm şi suplimentarea de 47 de milioane de lei, ajungem la 417 milioane de lei pentru un drum de 12,42 km, care are pe traseu 16 poduri şi 48 de podeţe. Asta înseamnă peste 90 de milioane de euro, deci 7,3 milioane de euro pe kilometrul de drum cu o bandă pe sens, dublu faţă de costul kilometrului de autostradă, care chiar şi în România se opreşte pe la 3,5 milioane de euro. La suma menţionată se adaugă alte milioane de euro care s-au plătit sau urmează să fie plătite proprietarilor peste ale căror terenuri trece ruta ocolitoare.