Călătoriile cu mijloacele de transport în comun din municipiul Suceava ar putea fi mai scumpe începând de la 1 mai, un proiect de hotărâre în acest sens urmând să fie discutat în şedinţa de Consiliu Local de pe 26 aprilie.
Noile tarife de călătorie propuse de conducerea TPL şi aprobate deja de Consiliul de Administraţie al societăţii şi de Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) au fost depuse la Primăria Suceava, în termen pentru a fi discutate în prima întrunire a deliberativului sucevean.
Dacă vor fi aprobate, noul preţ al unui bilet de călătorie ar urma să fie de 2,5 lei, în loc de 2 lei, cât este în prezent, în vreme ce pentru un abonament valabil pe toate liniile, noul preţ ar urma să fie de 75 de lei, în loc de 66 de lei.
„Nu este iniţiativa municipalităţii sau a primarului, ci o solicitare a celor de la TPL. Eu am aflat din presă de intenţia de mărire a tarifelor de la TPL. Ei vin cu propuneri pornind de la tarifele practicate în numeroase alte oraşe din ţară, unde costurile unei călătorii sunt de minim 2,5 lei. Adevărat este şi că salariaţii de la TPL au venituri mici, pe această logică este posibil să fie acceptată de către consilieri majorarea de tarife, care le-ar permite să crească cât de cât salariile existente”, a spus primarul Sucevei, Ion Lungu.
Administratorul TPL, Darie Romaniuc, care a transmis către municipalitate fundamentarea majorărilor tarifare solicitate, a oferit explicaţii suplimentare: „Tariful de 2 lei pentru o călătorie a fost aprobat în decembrie 2010 şi pus în aplicare din ianuarie 2011, fără a mai fi modificat, deşi în tot acest timp au crescut toate costurile de funcţionare, de la salariul minim pe economie, care era de 800 de lei şi acum e 1.900 de lei, până la preţul carburantului, a energiei electrice şi apă-canalizare. Sunt diferenţe foarte mari între 2011 şi 2018, inclusiv la piese de schimb şi anvelope, pentru că şi euro avea alt preţ atunci, era de 3,8 lei, pe când acum e 4,7 lei. Oricum am calcula, nu se închid costurile”.
De aducerea tarifelor de călătorie la nivelul celor practicate deja în mai multe oraşe din ţară, sau chiar inferior – în condiţiile în care la Oradea, Arad şi Baia Mare preţul unei călătorii este de 3 lei de mai multă vreme, depind salariile celor aproximativ 200 de angajaţi de la TPL, care sunt remuneraţi, în cea mai mare parte, cu salariul minim pe economie, deşi lucrează în condiţii grele şi au o mare responsabilitate – viaţa a mii de călători.
Pe de altă parte, măsura îi nemulţumeşte pe călători, care vor trebui să scoată mai mulţi bani din buzunare, deşi condiţiile de transport sunt aceleaşi, sau chiar ceva mai dificile, ţinând cont de uzura avansată a autobuzelor Irisbus Iveco, care au peste un milion de km parcurşi, de fiecare.