Lucrările de modernizare a Gării Iţcani, începute în ritm susţinut în vara anului trecut, au fost împărţite mai multor firme, astfel încât în momentul de faţă puţini oameni mai ştiu cu exactitate cine şi cât lucrează. Semnele de întrebare privind calitatea lucrărilor sunt serioase, chiar şi pentru un ochi de nespecialist. Calitatea lucrării nu mai este de mult pe primul plan, avertizează oameni care ştiu cum se lucrează pe acest şantier.
Firma care a câştigat licitaţia, SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc, a intrat în insolvenţă, însă şi-a luat angajamentul că va finaliza lucrarea. Firma de construcţii feroviare a subcontractat lucrarea firmei Ghenuţa SRL Iaşi. Această societate este cunoscută în special pentru contractele de asigurare a salubrităţii în gări şi în trenuri, pe care le-a câştigat consecutiv în ultimii ani, mai ales la nivelul Regionalelor CFR Iaşi, cu cele două ramuri, CFR Călători şi CFR Infrastructură. Subcontractările nu s-au oprit însă aici, la gară mai lucrând încă o firmă de Iaşi, Ahi Damimar.
Multe semne de întrebare, dar şi nereguli vizibile cu ochiul liber
Ceea ce nu poate trece neobservat este că toate aceste firme apar în cele mai multe dintre contractele atribuite de CFR Infrastructură Iaşi. Presa ieşeană a scris în mai multe rânduri despre aceste firme de „casă” ale CFR Infrastructură, abonate la lucrări de ani de zile. Gara Iţcani este obiectivul CFR Infrastructură Iaşi, care este beneficiarul lucrărilor de modernizare care se fac acum.
Oameni care au lucrat pe şantierul de la Gara Iţcani reclamă faptul că nu se respectă procesul tehnologic, se lucrează la zidărie în condiţii meteo total improprii (temperaturi negative, în spaţii neîncălzite), cu personal necalificat, ori chiar fără forme legale de muncă. De asemenea, lucrări deja făcute, cum ar fi întreaga tâmplărie, nu sunt protejate de lucrările de zidărie.
Alte nereguli vizibile cu ochiul liber sunt legate de protecţia muncii şi delimitarea şantierului. Muncitorii lucrează fără căşti de protecţie, şantierul nu este semnalizat, iar în faţa gării şi pe laterale tronează mormane de materiale de construcţie şi de deşeuri provenite de la lucrările de decopertare.
Recent, scule folosite la lucrările de construcţie au fost furate din podul gării. Furtul a fost reclamat la poliţie, lucrătorii de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava constatând că furtul s-a produs din cauza neglijenţei, a lăsării bunurilor în pod, deşi una din căile de acces nu era asigurată în nici un fel.
Ce s-a lucrat până acum la gară
Trecând peste aceste aspecte, pe care instituţiile cu atribuţii de control le pot verifica, lucrările au înaintat destul de puţin, fapt care poate fi însă pus şi pe starea vremii, pe faptul că nu am ieşit încă din sezonul rece.
Faţada dinspre parc a gării este aproape finalizată, cu excepţia unui balcon cu valoare de monument istoric, care trebuie restaurat, în timp ce la partea dinspre linii noua faţadă este aproape pe jumătate realizată.
Alte lucrări vizibile care s-au realizat sunt cele de demontare şi îndepărtare a vechiului peron, precum şi a copertinei acestuia. Peronul şi copertina au fost demontate pentru noua construcţie, care încă nu a început.
Tâmplăria gării a fost schimbată în totalitate. Alte lucrări s-au realizat la instalaţia de canalizare şi de evacuare a apei menajere şi la conductele pentru hidranţi.
O primă etapă a lucrărilor a fost realizată în anul 2016. Atunci a fost schimbat acoperişul clădirii gării şi s-a lucrat la instalaţia electrică. Acoperişul a fost principala prioritate de la acea vreme pentru că cel vechi era stricat, iar infiltraţiile de apă deteriorau clădirea.
În aceste zile, principalele lucrări care se fac sunt de consolidări ale fundaţiei interioare şi la zidărie.
Lucrări exterioare de amploare nu s-au făcut şi pentru că suntem încă în plină iarnă, deşi calendaristic este primăvară.
Lucrările cele mai importante, la părţile de patrimoniu, încă nu s-au realizat
Cele mai importante lucrări care ar trebui să se facă sunt cele de restaurare a elementelor de arhitectură ale gării, care ţin de valoarea de monument istoric. Este vorba de sala mare a gării, cu tavanul pictat, balconul de la intrarea dinspre stradă, plus alte elemente de arhitectură interioare şi exterioare.
Modernizarea ar trebui să fie finalizată înainte de Centenarul Marii Uniri, deci până la 1 decembrie 2018.
Clădirea gării este închisă în totalitate, dar staţia CFR funcţionează
Conform anunţului iniţial, bugetul total alocat de CFR Infrastructură pentru reabilitarea şi modernizarea Gării Iţcani este de 7,5 milioane de lei.
Clădirea Gării Iţcani este închisă de doi ani de zile, iar mai nou, după începerea lucrărilor de decopertare, s-au luat măsuri pentru ca oamenii să nu poată ajunge la peron nici prin lateralele clădirii, pentru a se evita accidentele.
Gara Iţcani a rămas şi rămâne deschisă traficului feroviar. Accesul spre linii se face prin ruinele fostei terase de la peron. Tot pe acolo se ajunge la Casa de bilete şi Postul de Poliţie.
Gara Iţcani a rămas în principal deschisă pentru traficul de navetă. Acesta este prezent doar la câteva ore ale zilei, în rest gara fiind aproape pustie.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975.