Un elev de clasa a XII-a de la Colegiul Tehnic Rădăuţi a fost surprins încercând să copieze cu telefonul mobil la proba de limba română a simulării examenului de bacalaureat.
Lucrarea elevului va fi notată cu nota 1, însă calificativul nu va fi trecut în catalog.
Simularea examenului de bacalaureat pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a a început luni, 19 martie, cu testarea scrisă la limbă şi literatură română. Proba a început la ora 9:00, iar elevii au avut la dispoziţie trei ore pentru a rezolva cerinţele propuse.
10.671 de elevi din clasele a XI-a şi a XII-a au susţinut testarea, iar alţii 1.147 au absentat de la această probă.
„Statistica prezenţei la această probă indică o participare a elevilor din învăţământul de zi de 95% la clasa a XI-a şi 93,5% la clasa a XII-a. O rată mare a absenteismului se înregistrează la clasele de seral şi fără frecvenţă, unde s-au prezentat foarte puţini candidaţi – 2,31% prezenţi la clasele a XII-a seral şi fără frecvenţă şi 2,29% prezenţi la clasele a XIII-a seral şi frecvenţă redusă. Toţi elevii din învăţământul special înscrişi în examen au fost prezenţi la prima probă de simulare”, a informat Inspectoratul Şcolar Suceava.
Examenul de simulare continuă pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a după cum urmează: limba şi literatura maternă (20 martie), proba obligatorie a profilului - matematică sau istorie (21 martie) şi, doar pentru elevii claselor a XII-a, proba la alegere a profilului şi specializării (22 martie).
Toate probele sunt scrise. Afişarea rezultatelor va avea loc pe data de 30 martie.
Eseuri despre poezia lui Mihai Eminescu, nuvela, romanul interbelic și psihologic, la prima probă a simulării
Liceenii au primit subiecte diferenţiate, în funcţie de profilul urmat, însă cerințele au fost structurate asemănător, respectiv trei subiecte, notate cu câte 50, 10 şi respectiv 30 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu.
Elevii de clasa a XII-a, profil real,au primit la primul subiect un fragment din volumul „Dintr-un secol de viaţă” de Cella Delavrancea, pe baza căruia au fost formulate cinci cerinţe. La partea a II-a a primului subiect, elevilor li s-a cerut să redacteze un eseu de tip argumentativ despre importanţa primei impresii la începutul unei relaţii.
La subiectul al II-lea, partea I, elevii au avut de evidenţiat relaţia dintre ideea poetică şi mijloacele artistice într-o poezie dată, aparţinând lui Tudor Arghezi, iar la subiectul al treilea au avut de prezentat, în 400 de cuvinte, particularităţile unui roman interbelic studiat.
Pentru cei care sunt înscriși la profil uman, la ultimul subiect, le-a fost cerut să prezinte particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un roman psihologic studiat.
În schimb, la clasa a XI-a, la profil real, la subiectul I, partea I, elevii au primit un text la prima vedere din „Din amintirile mele despre tata” din volumul „Amintiri despre Caragiale”, de Ecaterina Logadi, şi cinci cerinţe pe baza textului.
La partea a doua a primului subiect, liceenii au avut de argumentat, în 150 de cuvinte, dacă libertatea de a alege trebuie cultivată sau nu încă din copilărie.
La subiectul al II-lea a fost redat un fragment din „Sânziana şi Pepelea”, de Vasile Alecsandri, elevii trebuind să prezinte rolul notaţiilor autorului în fragmentul dat.
În fine, la partea a III-a, liceenii au avut de redactat un eseu în care să prezinte particularităţile unui text poetic aparţinând lui Mihai Eminescu.
Liceenilor de la profilul real, la ultimul subiect, li s-a cerut să prezinte particularitățile unei nuvele studiate.
Simulările stabilesc nivelul de pregătire al elevilor
Potrivit Ministerului Educaţiei, obiectivele acestei simulări sunt familiarizarea elevilor cu rigorile evaluărilor pe care le vor susţine la finalul anului şcolar, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obţinerii unor rezultate satisfăcătoare.
Notele obţinute nu se trec în catalog. În urma analizei rezultatelor, inspectoratele şcolare judeţene vor lua măsuri de monitorizare şi control, dar şi de remediere a problemelor, acolo unde acest lucru se impune.