În contextul în care magazinele din mediul virtual câştigă tot mai mult teren în defavoarea centrelor comerciale clasice, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Suceava face o serie de recomandări celor care au făcut din shoppingul online o practică obişnuită. Cei care obişnuiesc să comande de pe net trebuie să ţină cont de o serie de indicaţii pentru a nu avea parte de surprize neplăcute şi pentru a face cumpărături online în siguranţă.
Potrivit lui Vasile Latiş, comisar-şef adjunct, legea care reglementează comerţul online în România este OUG nr. 34/ 2014, care se desprinde din Directiva Europeană 2011/ 83 / UE.
CJCP Suceava recomandă cumpărătorilor ca, înainte de a lansa opţiunea online de plată cu cardul, să se asigure că magazinul este autorizat ca fiind sigur în ceea ce priveşte plata cu cardul, iar simbolul în formă de lacăt sau cheie care se găseşte în partea de sus a browserului este o dovadă a acestui fapt.
De asemenea, consumatorii trebuie să verifice şi existenţa secţiunii „Termeni şi condiţii”. „Orice magazin online trebuie să includă o astfel de secţiune, în care sunt prevăzute o serie de reguli pe care trebuie să le respecte atât vânzătorul, cât şi consumatorul, având în vedere că în multe dintre situaţii deţinătorii unui magazin online nu îndeplinesc aceste norme”, informează Vasile Latiş.
Această secţiune trebuie să cuprindă datele corecte de identificare ale firmei (informaţiile trebuie să fie uşor de înţeles de clienţi), procedura de plasare şi finalizare a comenzii, politica de returnare a produselor etc.
Returnarea produselor cumpărate online
CJPC Suceava informează că posibilitatea de a returna produse este un drept garantat de Directiva Europeană transpusă prin OUG 34/2014 şi se aplică tuturor consumatorilor. Astfel, un client poate returna un produs în cel mult 14 zile - de regulă calendaristice - socotite de la data cumpărării. Însă, returnarea produsului nu se realizează oricum, ci îndeplinind o serie de condiţii ce trebuie clar stabilite.
Magazinul are obligaţia de a restitui consumatorului orice sumă de bani achitată (avans sau sumă integrală), folosindu-se de aceleaşi metode de plată pe care le-a folosit şi cumpărătorul la achitarea avansului sau a sumei integrale.
Totodată, consumatorul suportă doar costurile pe care le achită pentru returnarea produsului (dacă acesta este returnat în 14 zile lucrătoare), nu şi taxe suplimentare.
Comerciantul trebuie să furnizeze informaţii clare, fără echivoc
CJPC Suceava mai informează că secţiunea de „Termeni şi condiţii” trebuie să includă o serie de delimitări clare atunci când vine vorba de responsabilitatea pe care trebuie să şi-o asume vânzătorul, dar şi cea pe care o are cumpărătorul (de exemplu, în ceea ce priveşte livrarea sau ridicarea produselor în bune condiţii).
De asemenea, vânzătorul trebuie să afişeze preţul exact al produsului, dar şi al costurilor de transport, taxe poştale, în mod clar, modalitatea de plată, livrare, data până la care se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciul. Dreptul de retragere al consumatorului, costul aferent returnării produsului trebuie de precizat în prealabil, în mod clar, fără echivoc. De asemenea, vânzătorul trebuie să definească în mod clar care sunt reperele garanţiei produselor pe care le comercializează.