Probleme acute din învăţământul preuniversitar, sesizări din teritoriu, dar şi o serie de propuneri au făcut subiectul întâlnirii de la începutul acestei săptămâni, de la Bucureşti, dintre liderii judeţeni din cadrul Federaţiei Sindicatelor din Educaţie ,,Spiru Haret” şi reprezentanţii Ministerului Educaţiei.
Prof. Traian Pădureţ, preşedintele Uniunii Judeţene a Sindicatelor „Pro-Educaţia”, afiliată la Federaţia „Spiru Haret”, a arătat că discuţiile s-au desfăşurat pe baza documentului care cuprinde problemele actuale din sistem, înaintat de federaţie, precum şi a problemelor sesizate din teritoriu.
Din judeţ a luat parte şi prof. Petru Gorea, liderul Sindicatului Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar.
Ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a prezentat, într-o primă fază, problemele pe care le va avea în vedere în timpul mandatului său, amintind şi de renegocierea Contractului Colectiv de Muncă unic la nivel de sector de activitate.
Pentru creşterea calităţii învăţământului, ministrul de resort a făcut apel de mai multe ori la sprijinul celor 150.000 de titulari din învăţământ, fără a face nici o referire şi la cadrele didactice calificate suplinitoare, în număr destul de mare, mai transmite Pădureţ.
Probleme şi promisiuni
Au mai fost aduse în discuţie problemele semnalate de federaţie, printre care reîncadrarea personalului didactic în raport cu prevederile legii 153/2017, normativele pentru încadrarea personalului didactic auxiliar şi nedidactic; nomenclatorul bolilor profesionale şi incompatibilităţilor de ordin medical cu funcţia didactică; metodologia de calcul a daunelor – interese moratorii sub forma dobânzilor legale câştigate în instanţă; plata restanţelor/ tranşelor sentinţelor judecătoreşti cu diferenţe de drepturi salariale (pentru care ministrul a transmis că nu sunt bani prinşi la bugetul anului 2018, deocamdată); finanţarea corectă a învăţământului preuniversitar şi instituirea unui cost standard corect (este în studiu); voucherele de vacanţă etc.
Funcţionarea programului EDUSAL, acordarea gradaţiilor de vechime în muncă, salarizarea personalului din centrele de excelenţă, salarizarea consilierilor educativi, a consilierilor şcolari angajaţi ai CJRAE, care ocupă funcţii de conducere, au fost alte subiecte la care sindicaliştii au cerut lămuriri.
Traian Pădureţ a mai arătat că o problemă care persistă de ani buni în sistem este cea a lipsei alocaţiei de hrană, pentru zilele de sâmbătă şi duminică, pentru copiii cu nevoi speciale din Centrele Școlare pentru Educaţie Incluzivă.
„Am avut o scurtă discuţie pe această temă cu domnul ministru, iar consilierul personal al ministrului a fost desemnat să preia problema”, a arătat Pădureţ.
Tot referitor la învăţământul special, „Pro-Educaţia” a subliniat că nu se face o integrare efectivă a elevilor cu deficienţe moderate în învăţământul de masă şi lipsesc şi profesorii de sprijin. De asemenea, marea majoritatea a copiilor cu cerinţe de învăţare speciale sunt privaţi de terapiile cu specialişti (corectarea vorbirii, terapie ocupaţională, activităţi ludice, formarea autonomiei personale, activităţi specifice de socializare).
Uniunea Judeţeană a Sindicatelor ,,Pro-Educaţia” a atras atenţia şi asupra creşterii salariale de 20% preconizată din luna martie, care naşte două situaţii diferite - în cazul în care este aplicată la salariul de încadrare sau dacă este aplicată la salariul brut.
Ministerul a replicat că cei 20% vor fi aplicaţi salariului brut, astfel că veniturile vor fi mai mari.
În cadrul întâlnirii de marţi, sindicaliştii au mai abordat probleme ca decontarea navetei care ar trebui făcută fără implicarea comunităţii locale, regulamentul de sporuri care este discriminatoriu, programele şcolare realizate de specialişti în psihologie şi pedagogie, nu doar de învăţători şi profesori cu experienţă care încarcă foarte mult programele, problema salarială a personalului nedidactic care nu primeşte măriri salariale de la 1 martie.