Ministrul Educației, Valentin Popa, a înaintat o nouă propunere cu privire la admiterea la liceu.
Mai exact, acesta vrea să modifice formula de calcul al mediei de admitere la liceu, medie care, în prezent, ține seama de rezultatul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, într-o pondere de 80%, și de media din clasele V-VIII, care reprezintă 20%.
Noul ministru al Educaţiei a anunțat la o întâlnire cu reprezentanții părinților că dorește ca media din clasele gimnaziale să fie înlocuită cu media tezelor de la materiile de bază: română și matematică pentru clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, plus istorie sau geografie în clasa a VIII-a.
Mai exact, media notelor obținute la aceste teze ar urma să aibă o pondere de 20% în media de admitere la liceu. Aceste teze ar urma să devină testări naționale, urmând să fie susținute simultan în toate județele și să aibă subiect unic, potrivit www.portalinvatamant.ro.
Deocamdată, aceste schimbări avansate de Ministerul Educației sunt doar la stadiul de propunere, admiterea la liceu din 2018 urmând să fie organizată după regulile de anul trecut.
De partea cealaltă, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din învățământul preuniversitar a înaintat Ministerului Educației propunerea ca admiterea elevilor în ciclul liceal să se facă prin examen național, argumentând că media din clasele din gimnaziu nu are relevanță și nu reflectă întotdeauna pregătirea reală a elevilor
Mediile din anii de gimnaziu pierd teren
Dacă în anul 2011, media de admitere la liceu era calculată ca media aritmetică dintre rezultatul evaluării naționale și mediile din gimnaziu, treptat importanța examenului de evaluare națională a crescut, în vreme ce rezultatele din anii de gimnaziu au pierdut tot mai mult teren.
Astfel, în 2014, a apărut o metodologie conform căreia notele de la evaluarea națională aveau o pondere mai mare, de 75%, iar media anilor de liceu de 25%.
În 2016, ministerul de resort a schimbat regulile din nou și a stabilit ca la calculul mediei de admitere, ponderea mediei claselor V – VIII să reprezinte 20%, iar examenul de capacitate să aibă o pondere de 80%.
Admiterea la liceu se face prin repartizare computerizată, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de preferinţele elevilor.