Cea mai recentă inventariere a şcolilor civilizate din România plasează Suceava pe un rușinos loc doi în ceea ce privește numărul unităților de învățământ cu grupuri sanitare în exterior.
219 școli sucevene au toaletele în curte, Vaslui fiind singurul județ care ne depășește, cu 389 de școli cu wc-ul afară.
Datele statistice au fost publicate de Ministrul Educației, Liviu Marian Pop, miercuri, 24 ianuarie, fiind însoțite de următorul mesaj: "La 159 de ani de la Unirea Principatelor Române, avem 2.418 unități școlare cu grupurile sanitare în exterior". Acesta face și o promisiune oamenilor școlii, menționând că „în cel mult trei ani, autoritățile locale, județene și centrale vor face ca toate unitățile școlare din România să aibă condiții decente pentru educația elevilor și preșcolarilor”.
Este o promisiune pe care angajații din învățământul preuniversitar sucevean au tot auzit-o, însă soluțiile încă se lasă așteptate, iar școlile cu toalete neconforme rămân principalul punct slab al reţelei şcolare sucevene. Este drept că și rețeaua școlară a județului nostru este una vastă, cuprinzând circa 760 de unități școlare, însă preocuparea pentru siguranța și confortul elevilor nu ar trebuie să fie o opțiune, ci o obligație.
Revenind la centralizarea Ministerului Educației, podiumul rușinii, al județelor cu cele mai multe școli cu toaleta în curte, este completat de județe din Moldova, Botoșani și Iași, la egalitate, fiecare cu 207 astfel de unități.
Locul IV îi aparține județului Mehedinți - 118 unități, urmat de Argeș - 104 unități, Bihor - 76, Neamț - 74, Vrancea - 64, Brașov- 62, Buzău și Olt - 59.
De partea celalată, județele care s-au îngrijit de infrastructura școlară și oferă condiții civilizare elevilor sunt Ilfov (o școală cu toaleta în curte), Mureș (două școli cu wc-ul afară), Giurgiu (8) și Covasna (10).
Fondurile pentru educație au menținut sistemul la limita avariei
Sindicaliștii din educație au reacționat și au transmis un comunicat de presă în care arată că statistica Ministerului Educației „nu este o surpriză pentru nimeni”.
„Fondurile alocate educației în ultimii 10 ani au menținut sistemul la limita avariei”, afirmă sindicatele. Acestea au identificat principalii responsabili ai acestei situații, primii învinuiți fiind cei din autoritățile locale, care în acești ani nu au făcut nimic pentru a îmbunătăți lucrurile, inspectoratele școlare județene, Ministerul Educației, care a avut o atitudine delăsătoare, dar și partidele politice, care au decretat în fiecare campanie electorală că învățământul va fi „prioritate națională”.
Sindicatele susțin că se impune o reanalizare a bugetului acordat Ministerului Educației și dispunerea în regim de urgență a suplimentării sumelor pentru investiții.