Federaţia Sindicatelor din Educaţie ,,Spiru Haret”, federaţie la care este afiliată şi Uniunea Judeţeană a Sindicatelor „Pro-Educaţia” Suceava, a înaintat Ministerului Educaţiei şi decidenţilor politici o scrisoare ce cuprinde sesizări şi propuneri ale membrilor din teritoriu referitoare la unele disfuncţionalităţi din sistem.
Structura anului şcolar 2018 - 2019, încadrarea şi salarizarea personalului care ocupă funcţii de conducere, inclusiv a personalului didactic auxiliar, ambiguităţile privind acordarea voucherelor de vacanţă sunt câteva dintre subiectele abordate în scrisoarea întocmită în cadrul Consiliul Naţional al „Spiru Haret”, a menţionat prof. Traian Pădureţ, liderul „Pro-Educaţia” Suceava.
„Prin hotărârile luate în ultimii 28 de ani cu privire la soarta învăţământului românesc aţi declanşat şi menţineţi un proces de degradare continuă a acestui sistem. Măsurile cu care bombardaţi în mod haotic şcoala românească au, pe termen lung, efecte dezastruoase asupra întregii societăţi. Membrii noştri de sindicat, alături de elevi şi părinţi – adică exact cei care resimt în mod direct şi constant consecinţele deciziilor guvernamentale privind sistemul public de educaţie – vă atrag atenţia că ceea ce numiţi viziune educaţională nu este decât o politică bazată pe sărăcie”, începe scrisoarea transmisă de sindicalişti.
O chestiune asupra cărora aceştia atrag atenţia este comasarea unităţilor de învăţământ, în special în mediul rural, exclusiv din motive financiare, fără a se lua în considerare ce se va întâmpla cu elevii din zonele respective sau cu forţa de muncă din şcolile respective.
„Este aberant să credeţi că un părinte îşi va trimite zilnic copilul la grădiniţă sau la şcoală la o distanţă de 10 – 15 km depărtare! Nu faceţi decât să creşteţi rata abandonului şcolar şi, în consecinţă, a nivelului de analfabetism”, se arată în document.
Federaţia „Spiru Haret” este de părere că legislaţia privind sistemul educaţional public are, în totalitatea ei, carenţe pe care nici o guvernare nu a reuşit să le elimine, exemplificând în acest caz legile incomplete, acte normative contradictorii, regulamente de aplicare ce se dovedesc imposibil de aplicat, iar rezultatul este un sistem haotic, fără predictibilitate, din ce în ce mai aproape de colaps.
„Este suficient să analizăm metodologiile de organizare a examenelor naţionale, care creează an de an haos în sistem. Este suficient să vedem cum ministerul este incapabil să pună în practică sentinţele judecătoreşti privind sumele pe care statul le datorează cadrelor didactice (ca mod de calcul, ca mod de aplicare, ca termene). Este suficient să constatăm cum se iau măsuri, aparent în favoarea angajaţilor din învăţământ (vezi voucherele de vacanţă, vezi regulamentul de sporuri), dar care nu se pot pune în practică! Este suficient să constatăm modul greoi în care se lucrează cu Ministerul Educaţiei sau disfuncţionalităţile existente între diferite structuri ale ministerului! Tot ceea ce a însemnat <reformă a învăţământului>, în ultimii 28 de ani, nu a reprezentat decât un început de schimbare, niciodată încadrată într-o viziune de ansamblu, niciodată finalizată şi niciodată evaluată!", se arată în scrisoare.
Consiliul Naţional al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” cere imperativ decidenţilor politici stoparea comasărilor şi a desfiinţărilor de şcoli, clase şi grupe şi, implicit, a disponibilizărilor de personal. Aceştia solicită ca cei răspunzători să facă ceea ce este cu adevărat necesar pentru ca sistemul educaţional să funcţioneze şi solicită finanţarea sistemului de învăţământ conform prevederilor Legii Educaţiei.