Lucrările de reabilitare şi modernizare a Gării Iţcani, începute în vara anului trecut, au ajuns la un nivel de progres important, vizibil de altfel şi cu ochiul liber. Ritmul de lucru a fost unul foarte bun, în condiţiile în care vorbim totuşi de doar 6 luni de zile în care s-a lucrat efectiv. Faţada dinspre parc a gării este aproape finalizată, cu excepţia unui balcon cu valoare de monument istoric, care trebuie restaurat, în timp ce la partea dinspre linii noua faţadă este aproape pe jumătate realizată.
Alte lucrări vizibile care s-au realizat sunt cele de demontare şi îndepărtare a vechiului peron, precum şi a copertinei acestuia. Peronul şi copertina au fost demontate pentru noua construcţie. Iniţial, se lua în calcul ca vechea copertină să fie restaurată, însă, fiind prea degradată, se va merge pe varianta reconstruirii ei, după modelul celei vechi.
Lucrarea este efectuată de SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc, care a câştigat licitaţia privind reabilitarea şi modernizarea Gării Iţcani. În afara a ceea ce s-a realizat vizibil, mai sunt şi multe ale lucrări făcute. Un oficial al firmei ne-a explicat că în primă fază s-a lucrat foarte mult la decopertarea zidăriei stricate. Alte lucrări importante şi urgenţe s-au realizat la instalaţia de canalizare şi de evacuare a apei menajere şi la conductele pentru hidranţi. De asemenea, toată tâmplăria a fost înlocuită.
Partea bună este că pentru lucrările care s-au făcut până acum plăţile s-au virat, astfel că sunt perspective ca lucrările să continue în ritm bun şi în 2018.
Obiectivul beneficiarului lucrării, CFR Infrastructură, este ca lucrările să fie gata pentru manifestările care vor fi organizate cu ocazia Centenarului Marii Uniri.
Muncitorii firmei au luat o scurtă pauză doar acum, în aceste zile geroase, în care nu se poate lucra nici la interior.
O primă etapă a lucrărilor a fost realizată în anul 2016. Atunci a fost schimbat acoperişul clădirii gării şi s-a lucrat la instalaţia electrică. Acoperişul a fost principala prioritate de la acea vreme pentru că cel vechi era stricat, iar infiltraţiile de apă deteriorau clădirea.
Lucrări de „fineţe”, care vor fi efectuate de restauratori
Există o parte din lucrări care nu vor fi făcute de firma din Câmpulung Moldovenesc, ci de specialişti în restaurare. Este vorba de intrarea în gară, cu tot cu balconul de la faţada dinspre parc, care are o valoare arhitecturală importantă, şi de sala mare a gării, cu pictură pe tavan. Aceste părţi de clădire care dau valoarea monumentului istoric trebuie restaurate de specialiştii în domeniu.
Bugetul total alocat de CFR Infrastructură pentru reabilitarea şi modernizarea Gării Iţcani este de 7,5 milioane de lei.
Clădirea Gării Iţcani este închisă de doi ani de zile, iar mai nou, după începerea lucrărilor de decopertare, s-au luat măsuri pentru ca oamenii să nu poată ajunge la peron nici prin lateralele clădirii, pentru a se evita accidentele.
Gara Iţcani a rămas şi rămâne deschisă traficului feroviar. Accesul spre linii se face prin ruinele fostei terase de la peron. Tot pe acolo se ajunge la Casa de bilete şi Postul de Poliţie.
Gara Iţcani a rămas în principal deschisă pentru traficul de navetă. Acesta este prezent doar la câteva ore ale zilei, în rest gara fiind aproape pustie.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli.
Porumbeii aciuaţi pe clădirea gării încep să lase urme
O problemă aparent măruntă, dar care s-ar putea să nu fie atât de neînsemnată, este cu porumbeii care stau pe faţada clădirii. Deja am putut observa, ieri, că faţada albă a clădirii are porţiuni vizibil „cenuşii”. În acest ritm, părţi din faţadă vor arăta foarte rău înainte de inaugurarea lucrărilor de reabilitare şi modernizare aflate în plină desfăşurare.