Odată cu reluarea cursurilor, şcolile au fost puse în faţa unui nou Regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP), care, printre altele, prevede ca elevii să depoziteze telefoanele mobile, la începutul orei, într-un loc special amenajat. Mai mult, elevii pot folosi telefonul doar cu acordul profesorului sau în cazul în care au o urgenţă, prin urmare nimeni nu mai are voie să îl ţină în bancă, în ghiozdan sau în buzunar.
Contestată îndeosebi de elevi, prevederea îi pune în încurcătură şi pe directorii de şcoli, care aşteaptă lămuriri în ceea ce priveşte aplicarea ei, în cadrul şedinţelor programate de Inspectoratul Şcolar Suceava.
În unele şcoli s-a încercat adoptarea acestei reguli cu mult înainte ca ea să fie anunţată de minister, fără însă a se impune imperativ acest lucru.
În schimb, odată cu obligativitatea păstrării telefoanelor într-un spaţiu special amenajat, se nasc o serie de întrebări la care directorii de şcoli aşteaptă să identifice un răspuns. Lămuriri referitoare la aceste aspecte ar putea veni în cadrul întâlnirilor pe care Inspectoratul Şcolar Suceava le-a stabilit în cadrul acestei săptămâni cu directorii de şcoli din fiecare zonă a judeţului.
„Este mai complicat decât pare la prima vedere. Trebuie instalate cutii în fiecare sală de curs, mă gândesc că acestea ar trebui asigurate într-un fel. Dacă dispare vreun telefon, dacă pică respectiva cutie? Cine îşi asumă răspunderea pentru astfel de lucruri? Personal nu agreez această prevedere din regulament, elevii pot trişa, nu poţi controla dacă fiecare şi-a lăsat într-adevăr telefonul”, a comentat prof. Corneliu Romaşcu, directorul Colegiului Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava.
Nici la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava prevederea despre depozitarea telefoanelor mobile nu a fost încă aplicată, însă elevii au luat la cunoştinţă că le este interzis să le folosească în timpul orelor.
„La primul punct de pe ordinea de zi a şedinţei organizate de Inspectoratul Şcolar se află dezbaterea acestor noi reguli din ROFUIP. Aşteptăm precizări, ne vom consulta şi probabil vom avea un sistem unitar după care vom aplica noile reguli. Nici până acum elevilor nu li se permitea să folosească telefonul în timpul orei, le puteau folosi în timpul pauzei, în caz de urgenţă. Însă ei tot mai aruncă un ochi, fie să verifice ora, fie să verifice vremea şi tot aşa. Ei trebuie să se obişnuiască cu ideea că nu au voie să le folosească, cu toate că este destul de greu să impui această regulă mai ales că telefoanele şi internetul sunt o mare slăbiciune a lor”, a arătat prof. Alexandra Bejinaru, directoarea Colegiului de Artă Suceava.
Nici la Colegiul „Ştefan cel Mare” regula încă nu a fost pusă în aplicare, iar elevii au rămas cu telefoanele la ei în timpul cursurilor.
Directorul Dan Popescu este de părere că „într-o clasă unde profesorul stăpâneşte ora, nu este cazul de asemenea lucruri”.
Găselniţe ale elevilor: Predau un telefon vechi şi rămân cu smartphone-urile în buzunar
De partea cealaltă, elevii îşi exprimă nemulţumirea faţă de prevederea privind accesul la telefoanele mobile, considerând că este vorba despre o limitare a dreptului la proprietate.
„Mai mult, această măsură tratează mai degrabă efectele decât cauzele, metodele neatractive şi prea puţin interactive de predare care nu stimulează atenţia şi participarea activă a elevilor la procesul educativ din sala de clasă. Suntem de părere că, puşi în faţa unui conţinut ce este transmis într-un mod monoton, elevii, fie că sunt sau nu în posesia telefoanelor, pot găsi activităţi alternative cu care să îşi distragă atenţia”, transmite Consiliul Naţional al Elevilor.
Iar în ciuda restricţiilor, elevii găsesc modalităţi de a jongla cu regulile impuse pentru a păstra gadgetul la ei în timpul orelor.
„S-a întâmplat ca elevii să pună pe catedră un telefon vechi pe care în mod evident nu-l mai foloseau şi să păstreze la ei telefonul bun. Nu poţi controla elevul dacă a predat sau nu telefonul, nu văd pe cineva dispus să numere telefoanele depozitate şi nu se ştie ce se întâmplă în momentul în care elevul este surprins cu telefonul”, mai afirmă un alt manager şcolar din judeţ.
ROFUIP-ul reglementează cadrul legal în care se organizează şi funcţionează şcolile din ţară, alături de ROI (Regulament de Ordine Interioară, realizat la nivelul fiecărei şcoli) şi Statutul Elevului.
Odată cu intrarea în vigoare a noului regulament, fiecare şcoală trebuie să-şi adapteze Regulamentul de Ordine Interioară.