Ministerul Educaţiei pregăteşte o nouă clasificare a universităţilor din România. După o ierarhie realizată în 2011, vehement contestată de universităţile plasate în a doua parte a clasamentului, oficialii de la Bucureşti propun o nouă metodologie şi noi indicatori după care instituţiile de învăţământ superior să fie clasificate.
Miercuri, 3 ianuarie, ministerul de resort a publicat un proiect de metodologie pentru elaborarea unei noi clasificări a universităţilor din România.
Rectorul Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava (USV), prof. univ. dr. ing. Valentin Popa, este de părere că această primă versiune a documentului respectă, în principiu, propunerile şi observaţiile Consiliului Rectorilor din România (CNR), însă cuprinde şi o serie de indicatori noi, lipsiţi de relevanţă. În plus, aceşti indicatori sunt greu de verificat şi îngreunează considerabil întregul proces.
„Deja am trimis o reacţie către minister în ceea ce priveşte documentul apărut”, a arătat Valentin Popa. Acesta a mai specificat că metodologia lansată de ministerul de resort propune mai multe variante şi opţiuni de clasificare, astfel că încă nu există o imagine clară asupra modului în care se va face aceasta.
Mai mult, documentul este supus consultării publice timp de 30 de zile, propunerile, sugestiile şi observaţiile celor interesaţi fiind aşteptate până pe 3 februarie, inclusiv.
Înaintea implementării metodologiei, cel mai probabil după jumătatea acestui an, varianta revizuită va fi aplicată în cadrul unui test pilot.
Metodologia propusă în prezentul raport este structurată pe trei niveluri. Primul nivel vizează gruparea unităţilor pe diferite „tipuri” în funcţie de domeniile de studiu pe care le acoperă. Cel de-al doilea nivel organizează aceste diferite tipuri de universităţi pe „clase” în funcţie de orientarea acestora spre educaţie, cercetare şi/sau creaţie artistică. În cadrul celui de-al treilea nivel, aceste „tipuri” diferite de universităţi pot fi clasificate mai departe în funcţie de alţi indicatori.
Rectorul USV a mai adăugat că ministerul anunţă că va combina în noua ierarhie indicatorii de calitate exhaustivi (doar volum), cu cei intensivi, relativi (bazaţi pe raportarea rezultatelor, a volumului, la numărul celor care le produc), în 2011 fiind predominaţi indicatorii exhaustivi, absoluţi.
O clasificare care să „repare” prejudiciul de imagine din 2011
Reprezentantul USV a mai menţionat că noua clasificare nu va influenţa finanţarea universităţilor, aşa cum s-a întâmplat în 2011, însă este foarte importantă pentru instituţia suceveană întrucât are rolul de a anula precedenta clasificare.
Reamintim că în 2011 Universitatea a fost inclusă în cea mai slabă urnă valorică, aceea a universităţilor centrate doar pe educaţie (nu şi pe cercetare), ceea ce a însemnat pentru instituţie mai puţine locuri bugetate, fonduri mai puţine şi un prejudiciu de imagine.
„Suntem îndreptăţiţi să cerem această nouă clasificare pentru a invalida ceea ce s-a întâmplat în 2011, pentru a demonstra că ceea ce s-a făcut a fost necinstit şi incorect”, a mai punctat Popa.