Liceenii ar putea studia discipline opţionale precum astronomia, scrierea ficţională, inventica, biologia marină, animaţia şi animaţia 3D, antropologia, teatrul, producţia audio, geologia, discursul public sau arheologia.
Aceste opţionale sunt incluse într-unul din cele trei planuri-cadru propuse de Ministerul Educaţiei şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi supuse consultării publice. Toţi cei interesaţi - cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi - sunt invitaţi să participe şi să-şi exprime punctele de vedere, sugestiile şi propunerile, până la data de 26 ianuarie 2018, inclusiv.
Planul-cadru cuprinde obiectele de studiu din fiecare clasă de liceu, numărul de ore aferente săptămânal fiecărei discipline, pentru a putea asigura elevilor din toate şcolile din ţară, de acelaşi grad şi profil, aceeaşi pregătire. Curriculumul conţine alături de trunchiul comun, obligatoriu pentru toate şcolile de acelaşi nivel, un număr de ore opţionale, al căror conţinut poate fi stabilit de fiecare şcoală în parte, în funcţie de dorinţele şi posibilităţile elevilor.
Cât priveşte planurile-cadru propuse în prezent, Ministerul Educaţiei spune că toate cele trei variante supuse consultări urmăresc eliminarea unor dezechilibre existente în actualele planuri-cadru, dar şi dezvoltarea unor oferte educaţionale care să corespundă aşteptărilor elevilor ce au optat pentru un anumit profil şi o specializare.
Dintre cele trei variante, cea de-a treia aduce cele mai mari schimbări, este considerată cea mai curajoasă, inovativă, oferind o mai mare libertate şcolii, trunchiul comun fiind de 61%, iar curriculumul la decizia şcolii fiind de 39%. Tot în această propunere se regăsesc opţionalele noi.
Varianta 1 este cea mai apropiată de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare, iar varianta 2 propune modificări mai ample faţă de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare.