Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan i-a adresat o interpelare ministrului Transporturilor, Felix Stroe, prin care vrea să afle de la acesta care este valoarea investiţiilor în infrastructura feroviară, dar şi care vor fi staţiile CFR din judeţul Suceava ce urmează să fie modernizate anul viitor. În interpelarea transmisă lui Felix Stroe, Ioan Balan precizează că prin rectificarea bugetară din luna septembrie 2017, bugetul de investiţii al Ministerului Transporturilor a fost puternic diminuat, cu circa şase miliarde de lei. Ioan Balan a arătat că de o rectificare negativă a fost afectat şi bugetul Companiei Naţionale CFR SA, motiv pentru care investiţiile iniţial programate la o valoare de trei miliarde de lei au scăzut cu circa 1,878 miliarde de lei. „Aceste diminuări ale cheltuielilor de investiţii afectează în mod direct nu numai investiţiile prioritare pentru reabilitarea căii ferate din România, dar şi reabilitarea materialului rulant al CFR SA, precum şi proiectele de reabilitare a staţiilor feroviare încă active. Din păcate, chiar dumneavoastră aţi constatat, personal, efectele lipsei de investiţii, atunci când aţi călătorit cu trenul până la Deva, iar întârzierea a fost una decentă, de circa 60 de minute. Și la fel de bine cunoaşteţi faptul că decizia dumneavoastră de a-l destitui pe directorul CFR SA nu rezolvă problema execuţiei slabe a investiţiilor publice în infrastructura feroviară”, i-a transmis deputatul PNL de Suceava ministrului Transporturilor.
Ioan Balan a mai adăugat că pentru locuitorii din Regiunea de Nord-Est a ţării, călătoria cu trenul este extrem de importantă, chiar dacă infrastructura este veche, iar timpul unei călătorii este inacceptabil de mare şi întârzierile sunt foarte mari. Balan consideră că toate acestea sunt rezultatul direct al lipsei de investiţii în calea de rulare şi în materialul rulant. Deputatul liberal a mai spus că în judeţul Suceava au existat unele proiecte de reabilitare a unor staţii feroviare, însă doar o parte dintre acestea au beneficiat şi de finanţarea adecvată, chiar dacă, arhitectonic vorbind, ele sunt părţi importante ale patrimoniului naţional construit al României.
Ioan Balan vrea să afle ce măsuri vor fi luate pentru a elimina întârzierile trenurilor
Ioan Balan a dat ca exemplu gara din Burdujeni, care a fost reabilitată printr-un proiect al Regionalei CFR Infrastructură şi astăzi oferă condiţii decente pentru călători.
„Din păcate acest caz este izolat în regiune, în vreme ce mare parte a staţiilor feroviare continuă să se degradeze şi nu există o minimă speranţă că vor exista alocări financiare pentru reabilitarea prioritară a acestora”, a spus Ioan Balan. În aceste condiţii, el i-a solicitat ministrului Transporturilor să-i spună care este valoarea investiţiilor programate pentru anul 2018 în Regiunea de Nord – Est, şi în particular în judeţul Suceava, în infrastructura feroviară, indiferent de sursa lor de finanţare, respectiv bugetul naţional sau fonduri externe nerambursabile, dar şi dacă există certitudinea execuţiei bugetare eficiente. Deputatul liberal mai vrea să afle şi care sunt staţiile feroviare de călători programate a fi reabilitate în anul 2018 în judeţul Suceava. „Vă rog să-mi prezentaţi şi evoluţia vitezei pe calea ferată, în ultimii 30 de ani, pe relaţia Siret-Suceava-Bucureşti, atât pentru transportul de marfă, cât şi pentru cel de călători”, i-a mai solicitat Ioan Balan ministrului Transporturilor. Nu în ultimul rând, deputatul PNL de Suceava mai vrea să afle şi care sunt măsurile urgente pe care ministrul Felix Stroe vrea să le impună la nivelul CFR SA pentru scurtarea duratei călătoriei cu trenul şi la eliminarea întârzierilor de zeci şi sute de minute.