Trei poduri metalice de pe DJ 209B Mălini-Stânişoara-Borca, drumul talienilor, cum este cunoscut acesta, reprezintă astăzi, la mai bine de o sută de ani de la proiectarea şi ridicarea lor, un etalon în ceea ce priveşte o lucrare de calitate. Cele trei poduri metalice de pe pârâul Suha, din grinzi cu zăbrele cu calea sus, la construirea cărora s-a folosit din abundență piatră cioplită, au fost proiectate în 1906 şi ridicate în anii următori.
DJ 209B a fost făcut între ani 1902-1912, pentru a realiza legătura strategică între valea Moldovei şi valea Bistriţiei, pe la Borca. Lucrarea a fost comandată de Regele Carol I, într-o zonă care făcea parte la vremea respectivă din Domeniile Coroanei. Acesta a apelat la meşterii italienii, cei mai pricepuți la vremea respectivă la astfel de lucrări.
Ieşirea din garanție a podurilor, anunțată de austrieci la Suceava după o sută de ani
Despre istoria acestui drum, dar mai ales despre podurile care au rezistat mai bine de o sută de ani în stare bună, am stat de vorbă cu Eugen Girigan, inginerul care lucrează de o viață în domeniul drumuri şi poduri, fiind mulți ani şef al Direcției Județene de Drumuri şi Poduri. Acesta a arătat că proiectarea acestui drum a fost făcută de austrieci, sub coordonarea unor meşteri italieni. Drumul a fost construit apoi de italieni, parțial cu forță de muncă locală. De aici şi denumirea de drum al talienilor.
În anul 2006, la fix o sută de ani de la proiectarea celor trei poduri, o adresă venită din Austria a anunțat autoritățile române că drumul a ieşit din garanție.
„Firma respectivă, austriacă, a avut o evidență foarte strictă şi exactă. Ne-a transmis o înştiințare prin care ne-a anunțat că podurile metalice au ieşit din garanție şi ne-a recomandat verificarea lor”, a declarat Eugen Girigan.
Podul a necesitat doar lucrări de întreținere. O expertiză a arătat că structura este încă bună
După expirarea garanției, podurile au fost verificate.
„La vremea respectivă au fost ridicate eşantioane din metalul structurii podului, s-a făcut o expertiză şi s-a constatat că metalul este în regulă. În aceste condiții s-au realizat doar lucrări de întreținere”, a precizat Eugen Girigan.
Dovadă că podurile au rămas bune este că şi acum, în 2017, la mai bine de un secol de la proiectarea şi construirea lor, şi la zece ani de la expirarea garanției, pe aceste poduri se circulă fără nici un fel de restricții de tonaj.
Eugen Girigan, care este în acest moment preşedinte al Patronatului Drumarilor din România, a subliniat că lucrările de artă s-au făcut în termeni tehnici foarte buni raportați la tehnologia de atunci.
„Se observă folosirea din abundență a pietrei cioplite, o caracteristică a meşterilor italieni, care stăpâneau foarte bine această tehnică”, a declarat acesta.
Un factor care a contribuit la trăinicia podurilor este şi traficul redus de-a lungul anilor de pe acest drum.
Drumul talienilor are o porțiune foarte greu practicabilă
Dacă podurile metalice sunt încă trainice, DJ 209B Mălini-Stânişoara-Borca nu se află în stare foarte bună, pe anumite porțiuni. Drumul are 35 de kilometri pe raza județului nostru, plus 18 kilometri pe raza județului Neamț, până la Borca.
Partea montană a drumului, în Pasul Stânişoara, este în starea cea mai proastă, fiind practicabilă doar pentru maşini de teren. Practic, drumul este greu de parcurs de la un capăt la altul, însă pe raza județului nostru este în cea mai mare parte practicabil.
Drumul se află într-un program de investiții care însă nu a primit încă undă verde pentru a se trece efectiv la modernizarea sa. De altfel, având în vedere câte alte priorități de infrastructură rutieră sunt în aşteptare, este greu de crezut că acest drum destul de puțin folosit va fi modernizat prea repede.
Durata de exploatare a unui pod nu mai poate depăşi 50 de ani
Eugen Girigan ne-a mai explicat că în zilele noastre durata de exploatare a unui pod nou este de la 30 la maximum 50 de ani. Aşadar, deşi tehnologia este mai avansată, nu se mai poate garanta că un pod va rezista o sută de ani. Adevărat este şi că nu se pot compara sub nici o formă valorile de trafic de acum un secol cu cele de acum.
În aceste condiții, cert este că cele trei poduri metalice despre care am scris în acest material sunt şi vor rămâne printre cele mai trainice construcții de gen din țara noastră. De remarcat şi că dacă acum o sută de ani italienii şi austriecii veneau să lucreze în România, acum raporturile s-au schimbat, foarte mulți localnici din Mălini lucrând în Italia, Austria sau alte țări din Europa.
Dintre italienii care au lucrat acum mai bine de o sută de ani la drumul județean 208B câțiva au rămas la Mălini şi şi-au întemeiat familii, având urmaşi care trăiesc şi acum în localitatea natală a marelui poet Nicolae Labiş.