Ministerul Educaţiei Naţionale este interesat să afle opiniile părinţilor, elevilor şi profesorilor cu privire la temele pentru acasă. Ca atare, ministerul îi invită pe aceştia să împărtăşească din experienţa lor în legătură cu acest subiect, opiniile şi sugestiile urmând să contribuie la îmbunătăţirea sau corectarea unor disfuncţionalităţi semnalate.
Chestionarul poate fi completat până la data de 20 noiembrie.
„Demersul se adresează actorilor educaţionali din învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi presupune completarea unor chestionare on-line, elaborate în funcţie de specificul a trei categorii de public: cadre didactice, elevi şi părinţi. Astfel, datele ce urmează a fi colectate vor permite identificarea stării de fapt în privinţa temelor pentru acasă şi vor contura variante de ameliorare a eventualelor derapaje prin adoptarea unor instrumente de reglementare”, informează Ministerul Educaţiei.
Potrivit comunicatului, persoanelor care completează nu li se vor solicita date personale, iar răspunsurile centralizate sunt confidenţiale şi vor fi utilizate exclusiv în scopul consultării.
Pentru cei interesaţi, chestionarele sunt disponibile aici: https://www.surveymonkey.com/r/teme_cadre_didactice(cadre didactice), https://www.surveymonkey.com/r/teme_elevi(elevi), https://www.surveymonkey.com/r/teme_parinti(părinţi).
Ce vrea să ştie ministerul?
În chestionarul destinat elevilor, ministerul vrea să ştie dacă temele pentru acasă sunt adesea obositoare sau dacă îl fac pe elev mai încrezător în forţele proprii, mai sigur pe sine, dacă sunt dificile sau dacă îi trezesc curiozitatea de a afla lucruri interesante.
Alte întrebări din chestionar se referă la durata temelor, dacă acestea îi consumă elevului mult din timpul liber, dacă sunt repetitive, monotone, plictisitoare, dacă se întâmplă ca profesorii să dea teme ca pedeapsă atunci când elevii au comportamente neadecvate.
Ministerul mai vrea să ştie dacă elevii au nevoie de ajutor la teme sau de cunoştinţe suplimentare pe care trebuie să le caute independent (nu au fost prezentate la clasă), dacă acestea sunt verificate ulterior şi care sunt situaţiile în care întâmpină probleme în rezolvarea temelor pentru acasă.
Cât priveşte chestionarul profesorilor, ministerul vrea să afle cu ce frecvenţă aceştia solicită elevilor teme pentru acasă şi alte activităţi de pregătire pentru şcoală, ce rol au temele pentru acasă pe care le propun la disciplina pe care o predau şi ce părere au elevii despre temele pe care le primesc.
Profesorii mai trebuie să menţioneze cât timp consideră că le este necesar elevilor pentru a realiza complet temele, dacă acestea sunt verificate şi ce fel de teme propun elevilor (diferenţiate, comune, facultative, obligatorii).
Referitor la sondajul adresat părinţilor, acesta include întrebări despre durata temelor atât în weekend, cât şi în timpul săptămânii, care sunt sarcinile pe care copilul le preferă, dacă acesta solicită ajutor în realizarea lor şi dacă problematica temelor este discutată în şedinţele cu părinţii.