Începând de luni, până la finele săptămânii, în Gara Burdujeni din municipiul Suceava, în intervalul orar 13.10-16.00, dar şi pe traseul CFR Suceava - Bucureşti poate fi văzut şi probat un vagon model, de clasa a II-a, dotat cu echipamente şi tehnologii moderne. Cei care călătoresc cu acest vagon adaptat exigenţelor europene cu o investiţie de numai 5.000 de euro beneficiază de scaune ergonomice, mochetă, internet, radio, TV. Altfel spus, normalitate, adică curat şi confortabil, cum ar trebui să fie în toate vagoanele CFR, pentru a fi mai atractive pentru un număr mai mare de călători.
Prezenţa acestui vagon de clasa a II-a la Suceava, timp de o săptămână, se datorează campaniei naţionale #SEPOATE, iniţiată de cea mai mare federaţie sindicală din CFR, Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, prin care se atrage atenţia asupra condiţiilor precare în care a ajuns calea ferată din România. Acest demers, unic în mişcarea sindicală din România, este însoţit de o petiţie online - www.petitieonline/sepoate, şi de o campanie de strângere de semnături offline.
Lansarea locală a campaniei #SEPOATE a avut loc luni, 6 noiembrie, în staţia CFR Suceava – Burdujeni, în prezenţa reprezentanţilor FNRMCV – vicepreşedintele Dan Jucan şi secretarul general Viorel Istrate, a directorului regionalei CFR Iaşi, Radu Pipa, dar şi a reprezentanţilor autorităţilor locale – preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, respectiv Viorel Seredenciuc, dar şi a viceprimarului municipiului Suceava Lucian Harşovschi. Toţi au semnat petiţia pentru introducerea în Proiectul de ţară, iniţiat de preşedintele României, a investiţiilor obligatorii în calea ferată şi în toată infrastructura de transport a României. Ţinta iniţiatorilor campaniei este să ajungă la nu mai puţin de două milioane de semnături.
Conform secretarului general FNRMCV, Viorel Istrate, numărul semnăturilor de susţinere a depăşit deja 600.000, fiind petiţia cu cea mai mare susţinere naţională de până acum.
Demersul lor urmăreşte şi obţinerea unui consens din partea tuturor decidenţilor din politică şi administraţie pentru a-i convinge că fără investiţii capitale şi plasate corect Calea Ferată Română va muri.
Pentru această campanie, CFR a pus la dispoziţia Federaţiei Sindicale, cu titlu gratuit, un vagon de clasa a doua modernizat în România, care a călătorit câte o săptămână către cele opt regionale CFR din ţară. Deşi Suceava trebuia să fie ultima sa destinaţie, datorită numeroaselor solicitări primite din ţară, acesta îşi va continua călătoria şi pe alte rute, înainte de a fi pus în circulaţie pe un traseu anume.
Flutur: „Să tragem un semnal de alarmă care să se audă la Bucureşti”
Prezent la lansarea campaniei #SEPOATE la Suceava, Gheorghe Flutur şi-a exprimat nemulţumirea vizavi de faptul că un proiect de suflet bate pasul pe loc: „Eu aş fi vrut să vin azi la Burdujeni în gară să anunţăm deschiderea trenului de la Suceava la Cernăuţi. Mă chinui de câteva luni de zile şi văd că nu se rezolvă la nivel guvernamental această problemă”.
Referitor la campania sindicaliştilor CFR, pe care a anunţat din start că o susţine, a spus: „Astăzi sunt trist, mă uit la statistici şi la situaţia CFR – în timp ce viteza de deplasare creşte în lume, pe calea ferată viteza de deplasare a rămas la 40 km/h. Cum poţi să fii competitiv astfel cu alte mijloace de transport? Nu demult pe aici au trecut nişte convoaie NATO, cu tancuri, spre Constanţa, şi tot încet mergeau... Nu vreau să comentez mai mult. Acesta este un sector <Cenuşăreasă> în care nu s-a investit şi ar fi necesar, de urgenţă. Strig şi eu, ca şi dvs., SOS pentru infrastructura de căi ferate din România!”, a continuat Gheorghe Flutur.
După sosirea în gară a trenului Bucureşti – Suceava, la care este ataşat vagonul modernizat, Gheorghe Flutur a spus, admirând ceea ce s-a realizat: „De unde se trage semnalul de alarmă? Să tragem un semnal de alarmă care să se audă la Bucureşti”.
Reprezentanţii CFR i-au spus că exact asta şi aşteaptă de la el şi de la cei care văd diferenţa dintre cum ar trebui să fie şi trista realitate – să tragă semnalul de alarmă care să aducă schimbarea în bine pentru cel mai sigur, economic şi ecologic mijloc de transport – trenul.