Un bărbat de 38 de ani din Fântânele a fost condamnat de instanţele din Marea Britanie la 5 ani şi 2 luni de închisoare. Dorel Galan a fost găsit vinovat de producerea unui accident în urma căruia o persoană şi-a pierdut viaţa şi cinci autovehicule au fost avariate.
Accidentul a avut loc pe 9 martie lângă Newark, Nottinghamshire, iar în momentul în care s-a petrecut tragedia suceveanul care conducea un tir vorbea la telefon, se pare chiar cu patronul firmei la care era angajat. În urma impactului, Ian Newell, de 52 de ani, din Grantham, un oraş din comitatul Lincolnshire şi-a pierdut viaţa.
Potrivit presei britanice, din cercetările efectuate de anchetatori s-a stabilit că şoferul folosea telefonul mobil, efectuând cel puţin un apel video înainte de accident. Printr-o demonstraţie ştiinţifică, anchetatorii au arătat că, dacă şoferul român ar fi fost atent la drum, el ar fi avut contact vizual cu coloana de maşini pe care a lovit-o cu cel puţin 23 de secunde înainte de impact, adică de la o distanţă de aproximativ 530 metri, ceea ce i-ar fi permis să evite coliziunea.
În plus, Dorel Galan a fost găsit vinovat şi pentru faptul că nu a respectat orele de condus şi de odihnă care le impune legea la autovehicule de peste 3,5 tone. În afara pedepsei cu închisoare, suceveanul a primit şi interdicţia de a şofa timp de şase ani şi opt luni.
Dorel Galan şi-a recunoscut vina, dar acest lucru nu a avut darul de a-i impresiona pe judecătorii britanici. Potrivit ziariştilor de la Daily Mail, românul a izbucnit în lacrimi când şi-a auzit sentinţa. Accidentul a fost filmat de un şofer, iar imaginile au fost publicate ulterior în presa britanică.
În momentul accidentului care s-a produs pe autostrada A46/A17, Dorel Galan conducea un autocamion marca MAN. Ca urmare a neatenţiei şoferului sucevean a urmat o coliziune în lanţ. Tirul condus de Galan a lovit un autoturism marca Jaguar, care a fost scos de pe carosabil, lovind apoi un Peugeot, pe care la învârtit, apoi a împins un Ford sub remorca unui alt tir marca Volvo, autoturism care la rândul lui a acroşat puţin un Mercedes Vito, după care tirul s-a răsturnat. În urma accidentului şoferul autoturismului marca Ford, Ian Newell, de 52 de ani a murit pe loc. Accidentul s-a produs dimineaţa, iar Dorel Galan a stat încarcerat de la ora 07.00, până în jurul orei 14.00, deoarece echipa de descarcerare nu putea ridica camionul. După ce a fost scos din fiarele contorsionate, şoferul de tir a fost transportat la spital cu elicopterul pentru acordarea de îngrijiri medicale.
Pe perioada cât a durat ancheta, din martie şi până în prezent, Dorel Galan s-a aflat sub control judiciar şi a avut interdicţia de a părăsi Anglia.
La Suceava, un şofer băut şi care circula cu viteză excesivă care a omorât patru oameni a primit o pedeapsă de 2 ani de închisoare
Comparativ cu sentinţa dată zilele trecute în Marea Britanie, pedepsele aplicate de judecătorii din România par chiar cadouri. În urma tragicului accident de la Plopeni din dimineaţa zilei de Crăciun, pe 25 decembrie 2010, trei membri ai familiei de preoţi Mihoc au decedat, iar alături de ei şi un tânăr în vârstă de 17 ani, dascăl la biserica din sat. Pentru această nenorocire, şoferul Constantin Grădinariu a fost condamnat la 2 ani de închisoare.
În dimineaţa Crăciunului din 2010, cu aproximativ un sfert de oră înainte de ora 8.00, părintele George Mihoc, în vârstă de 69 de ani, soţia acestuia, Elena Mihoc, de 67 de ani, fiul lor în vârstă de 27 de ani, preotul Vasile Mihoc, paroh în satul Plopeni, şi dascălul acestuia, Dănuţ Maftei, în vârstă de 17 ani, se îndreptau cu un autoturism Fiat Panda dinspre Suceava spre Plopeni, unde erau aşteptaţi la slujba de Crăciun. Într-o curbă, chiar la intrarea în Plopeni, maşina Fiat Panda a fost izbită în plin de un autoturism Saab, condus din sens opus de Constantin Grădinaru, şofer care venea spre Suceava.
Impactul extrem de violent a transformat maşina Fiat într-un morman de fiare în care toţi cei patru pasageri nu aveau cum supravieţui. Chiar dacă pasagerii din spate (Vasile Mihoc şi Dănuţ Maftei) au ajuns în viaţă la spital, concluziile medico-legale arată că leziunile suferite de aceştia erau incompatibile cu viaţa, toţi având multiple rupturi de organe interne.
Din cercetări s-a constatat că şoferul circula cu viteză excesivă, experţii calculând că la intrarea în curba în care şi-a scăpat maşina de sub control avea 104 kilometri la oră. O viteză extrem de mare, cu atât mai mult cu cât condiţiile de deplasare erau improprii, carosabilul fiind umed. Reacţiile sale au fost lente şi pe fondul stării avansate de ebrietate în care se afla, calculul retroactiv arătând că în momentul accidentului acesta avea o concentraţie de 1,25 grame per litru alcool în sânge.
Este doar un singur exemplu despre diferenţele de optică dintre magistraţii din România şi cei din Marea Britanie, iar poate dacă pedepsele ar fi mai drastice numărul de accidente de pe şoselele de la noi ar scădea semnificativ.