Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) şi Uniunea Liceenilor Maghiari din România (MAKOSZ) îşi exprimă nemulţumirea cu privire la superficialitatea cu care sunt elaborate regulamentele şcolilor din ţară, dar şi faţă de modul în care au fost trataţi elevii ce şi-au susţinut drepturile.
Aceştia amintesc că un drept al elevilor care este încălcat frecvent este stipulat în Statutul Elevului (articolul 15, litera k) şi le permite elevilor majori părăsirea perimetrului unităţii de învăţământ în timpul programului şcolar.
CNE invocă un incident de la un liceu de Galaţi, unde elevii majori au fost privaţi de libertate potrivit unei prevederi a regulamentului de ordine interioară.
„Subliniem că aceştia au capacitate de exerciţiu deplină şi răspund pentru faptele lor în faţa legii, în timp ce această interdicţie abuzivă îi poate încuraja pe elevi să găsească alte metode de a părăsi curtea şcolii, care să le pună în pericol sănătatea”, punctează reprezentanţii elevilor.
CNE mai arată că sesizează periodic cazuri în care regulamentele şcolilor încalcă diferite prevederi ale Statutului Elevului, primul document care reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor, sau Legea Educaţiei Naţionale. Cu toate că acest document a intrat în vigoare acum mai bine de un an, nu doar că nu este respectat, ci conţinutul său lipseşte în continuare din regulamente aprobate la nivel de şcoală, iar elevii nu sunt informaţi cu privire la întreaga listă de drepturi de care beneficiază.
CNE consideră relevant, în acest sens, exemplul elevilor din Cluj care au fost daţi afară de la ore pe considerente legate de aspectul fizic, al căror drept la educaţie a fost încălcat.
„Suntem de părere că o condiţionare a accesului la orele de curs ce ţine de aspecte precum lungimea părului sau existenţa bărbii este în contradicţie cu principiile care ar trebui să guverneze sistemul de învăţământ. Totodată, nu putem fi de acord nici cu modul în care ministrul Educaţiei a gestionat problema, declarând că unităţile de învăţământ preuniversitar îşi pot adopta propriul regulament, nemenţionând însă şi obligativitatea acestuia de a se supune legii. Credem că şcoala ar trebui să fie un mediu sigur, care să încurajeze exprimarea individualităţii elevilor şi să valorifice diferenţele dintre aceştia în contextul promovării toleranţei, nu să îi sancţioneze în baza unor criterii subiective. Evidenţiem riscul ca elevii să fie îndepărtaţi de şcoală, iar aceştia să dezvolte o repulsie faţă de actul de învăţare, ceea ce va avea consecinţe negative asupra parcursului lor academic”, sunt de părere reprezentanţii CNE.
Aceştia solicită de urgenţă Ministerului Educaţiei Naţionale să demareze o acţiune prin care inspectoratele şcolare judeţene, prin atribuţiile lor, să se asigure de aplicare legislaţiei în vigoare, dar şi de respectarea tuturor drepturilor elevilor în cadrul şcolilor din România.