Activitatea a 22 de şcoli din judeţul Suceava a fost verificată, în anul şcolar trecut, de inspectori din cadrul Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).
Potrivit inspectorului şcolar general, prof. Gheorghe Lazăr, în cazul a 10 unităţi a fost vorba despre evaluarea periodică, şapte au fost evaluate în vederea acreditării pentru noi specializări sau calificări profesionale, iar alte cinci unităţi şcolare au fost evaluate în vederea autorizării.
Dintre acestea, o unitate de învăţământ particulară a primit ordin de neautorizare. Cezar Anuţei, inspector şcolar responsabil de reţeaua de instituţii de învăţământ particulare, a menţionat că respectiva unitate nu funcţionează, dat privind faptul că nu a primit girul ARACIP, iar la nivelul judeţului Suceava toate instituţiile şcolare private sunt autorizate sau acreditate.
Cât priveşte celelalte rezultate ale controalelor ARACIP, inspectorul şcolar general Gheorghe Lazăr a menţionat că patru unităţi de învăţământ nu respectă toate standardele.
Inspectorul şcolar cu atribuţii specifice a consiliat şcolile pentru întocmirea unui plan de măsuri pentru remedierea aspectelor apreciate cu calificativul „Nesatisfăcător” la evaluarea ARACIP sau, după caz, organizarea dovezilor pentru acele aspecte despre care şcolile consideră că nu au fost corect apreciate în cazul evaluării externe.
De ce au primit şcolile „Nesatisfăcător”
Având în vedere faptul că 50% dintre calificativele „Nesatisfăcător” (NS) acordate de experţii ARACIP au fost din cauza lipsei autorizaţiei sanitare de funcţionare şi/sau a autorizaţiei de la Pompieri, la nivelul IŞJ Suceava, în colaborare cu instituţiile de profil, au fost făcute demersuri specifice pentru asigurarea fluxului informaţional între autorităţile locale, instituţiile deconcentrate şi unităţi de învăţământ. Astfel, pentru perioadele 2015-2019 şi 2017-2020 prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) s-a aprobat pentru învăţământul sucevean suma de 328.166.167,08 lei, pentru lucrări de demolare, construire, modernizare, dotare, extindere şi reabilitare pentru 234 şcoli, ceea ce va duce la creşterea numărului de şcoli autorizate sanitar.
Motivele frecvente pentru care şcolile nu deţin autorizaţie sanitară sunt: lipsa apei curente sau, atunci când există, aceasta nu este potabilă, lipsa grupurilor sanitare, lipsa dotărilor, spaţii insuficiente destinate actului educaţional sau lipsa spaţiului pentru joacă în cazul grădiniţelor, lipsa canalizării, fose septice amplasate la distanţe necorespunzătoare, clădiri vechi, nereabilitate, care nu mai corespund standardelor, absenţa cabinetului medical şi a unui cadru medical, lipsa unui spaţiu amenajat destinat pentru corn şi lapte, dificultăţi în întocmirea dosarului, număr mare de documente, şcoli incluse în proiect de reabilitate sau modernizare nefinalizate la această dată.