Multe dintre accidentele care au avut loc în acest an pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, s-au concentrat pe o porţiune de mai puţin de zece kilometri, la intrarea în judeţul nostru dinspre Bistriţa-Năsăud. Este vorba de porţiunea de coborâre de pe Pasul Tihuţa și până la Poiana Stampei. Statisticile Biroului Rutier al Poliţiei Vatra Dornei arată că în primele nouă luni ale acestui an în zona Poiana Stampei au avut loc 11 accidente cu victime, din care șapte grave. În cele 11 accidente au murit trei oameni, alţi cinci au fost răniţi grav, iar încă zece au suferit vătămări corporale ușoare.
Asta în condiţiile în care în tot Bazinul Dornelor au avut loc 19 accidente grave în primele nouă luni ale anului.
După cum am exemplificat în mai multe rânduri în cotidianul nostru, tiruri scăpate de sub control în curbele periculoase de pe DN 17, înainte de intrarea în Poiana Stampei, au părăsit carosabilul și s-au răsturnat la diferenţe mari de nivel. Unele din aceste accidente nu apar în aceste statistici, pentru că au fost doar cu pagube materiale.
Amendă de 6.000 de lei, pentru lipsa parapetelor de protecţie
Poliţiștii rutieri au identificat o problemă serioasă legată de parapetele de protecţie din această zonă periculoasă. Mai exact, este vorba de parapete lipsă sau deteriorate, chiar în zona în care au avut loc accidente cu ieșiri în decor.
Săptămâna trecută a fost luată măsura de amendare a administratorului drumului, pentru aceste deficienţe grave legate de neluarea măsurilor legale de asigurare a siguranţei infrastructurii rutiere.
Comisarul Ionuţ Epureanu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, ne-a declarat că s-a aplicat o amendă de 6.000 de lei, în baza OUG 43/1997, privind regimul drumurilor:
„Astfel de măsuri vor fi luate și în continuare, dacă nu se vor remedia urgent toate problemele semnalate”, a declarat comisarul Ionuţ Epureanu.
Drumul naţional se află în administrarea Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin Secţia de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc.
Cele mai multe accidente, cu șoferi aflaţi în tranzit
Sigur că această problemă, legată de lipsa parapetelor de protecţie, este una punctuală. În general, numărul foarte mare de accidente are legătură directă cu viteza neadaptată în curbele periculoase din zonă.
Un alt detaliu important care rezultă din analiza poliţiștilor din Vatra Dornei este că cei mai mulţi șoferi implicaţi în aceste accidente rutiere grave nu erau din judeţul Suceava, ci erau în tranzit. Așadar, se poate avea în vedere că acești șoferi nu cunosc foarte bine drumul, ceea ce poate fi încă o cauză a accidentelor.
Din punctul de vedere al semnalizării rutiere, poliţiștii și administratorul drumului au luat măsuri de limitare a vitezei și de avertizare a conducătorilor auto. Astfel, pe aproape întreaga porţiune dinspre Pasul Tihuţa spre Poiana Stampei, viteza este limitată la 40 de km/h, în afara localităţii. De asemenea, există nenumărate indicatoare de avertizare privind succesiunile de curbe periculoase, benzi rezonatoare, dar și panouri prin care șoferii sunt avertizaţi de riscul ridicat de accidente. Din păcate, panourile și indicatoarele nu sunt suficiente pentru unii conducători auto.
Stratul suplimentar de asfalt solicitat pentru creșterea aderenţei nu a fost încă turnat
O altă problemă este legată de aderenţă, în condiţii de carosabil umed. Cel puţin în ultima lună, carosabilul a fost ud mai tot timpul. Poliţiștii rutieri le-au semnalat celor de la Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere încă de acum doi ani faptul că în zona cea mai înaltă a DN 17 aderenţa scade în condiţii de carosabil umed. În aceste condiţii, s-a solicitat turnarea unui strat suplimentar de asfalt, care să mărească gradul de rugozitate. S-a cerut ca măsura să se ia măcar în zonele cele mai periculoase, adică în curbe.
Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere a comandat inclusiv o expertiză din care să rezulte dacă sunt probleme de aderenţă pe DN 17 în condiţii de carosabil umed. Acea expertiză a fost realizată de multă vreme, dar rezultatele nu au fost comunicate nici măcar Poliţiei Rutiere. Cert este că strat suplimentar de asfalt nu s-a turnat deloc în zona de intrare în judeţul nostru, dinspre Bistriţa-Năsăud.
În urmă cu o lună de zile, Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, care coordonează activitatea Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere în zona Moldovei, dădea asigurări că stratul suplimentar de asfalt pentru creșterea aderenţei va fi turnat până la prima ninsoare. Până acum, nu s-a făcut încă nimic. Întârzierile în intervenţii sunt puse pe seama procedurilor greoaie privind licitaţiile de atribuire a lucrărilor.