Elevii şi profesorii Liceului Tehnologic „Ion Nistor” Vicovu de Sus au marcat, la începutul acestei săptămâni, Ziua Comemorării Holocaustului în România, printr-o serie de activităţi care şi-au propus să reamintească elevilor evenimentele tragice petrecute în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, între care şi crimele săvârşite de regimul antonescian şi armata germană împotriva evreilor, mai ales deportarea în Transnistria.
Profesorii din cadrul comisiei metodice istorie-geografie şi cei 200 de elevi prezenţi au vizionat filmul documentar ''Holocaustul uitat'', cu mărturii cutremurătoare ale supravieţuitorilor despre masacrele de la Iaşi, Dorohoi şi Bucureşti, despre lagărele din Transnistria, asasinatele de la Chişinău şi Odessa unde au murit zeci de mii de evrei, evacuaţi de regimul condus de Ion Antonescu, precum şi despre persecuţiile, procesul de românizare şi izolarea evreilor de pe teritoriul României. S-au definit termenii specifici temei, s-a prezentat un scurt istoric al Holocaustului, iar în final au avut loc discuţii libere pe baza filmului documentar prezentat.
Elevele Cristina Lucaci şi Simona Schipor, din clasa a XII-a G, premiante la faza judeţeană din acest an a Concursului Naţional „Memoria Holocaustului” (premiul I, respectiv premiul al III-lea), au prezentat comunicarea ,,De ce nu trebuie să uităm Holocaustul?”.
În finalul activităţii, coordonatorul activităţii, prof. Ionel Cristinel Puha, a prezentat câteva aspecte legate de problematica educaţiei despre Holocaust în şcoala românească.
Acesta a menţionat că „evenimentele legate de Holocaust trebuie studiate în contextul istoriei europene şi globale, în întregul lor, pentru a da elevilor o perspectivă asupra evenimentelor precedente şi asupra circumstanţelor ce au contribuit la producerea Holocaustului. Foarte adesea, în locul analizei lucide a cauzelor, acţiunilor şi consecinţelor Holocaustului, care s-a soldat cu moartea a şase milioane de evrei, intervin dispute politice care nu au nimic în comun cu realitatea istorică. Învăţarea la clasă este influenţată de un context cultural mai larg, iar Holocaustul este prezent în imaginea populară prin forme multe şi variate. Istoriile academice şi populare, filmele, mass-media, documentarele, teatrul artistic, jurnalele supravieţuitorilor, memorialele şi muzeele, toate ajută la conturarea memoriei colective. Fiecare interpretare este influenţată de circumstanţele în care este produsă şi poate spune multe despre perioada şi locul în care a fost produsă, precum şi despre evenimentele pe care le zugrăveşte. Tinerii de acum, elevii noştri, trebuie să cunoască istoria, pentru a se feri de otrava urii rasiale, a intoleranţei şi a antisemitismului”.