Cu toate că întârzie să apară, proiectul noii programe şcolare pentru clasele de liceu, promis de ceva vreme de Ministerul Educaţiei, ar urma să aducă o serie de modificări în ceea ce priveşte disciplinele studiate de liceeni.
Una dintre schimbările esenţiale aduse noului plan-cadru ar urma să transforme Geografia în Cenuşăreasa disciplinelor, ministerul de resort intenţionând să reducă la sânge numărul de ore pentru această materie.
Astfel, potrivit unor afirmaţii şi zvonuri venite de la centru, geografia ar urma să fie eliminată total din orarul liceenilor de la colegiile tehnice, filiera tehnologică, iar la filiera teoretică, la clasele de real, aceasta ar urma să figureze doar în clasele a IX-a şi a X-a.
În contextul în care informaţiile care circulă despre noile planuri-cadru par să prindă tot mai mult contur, profesorii din ţară s-au mobilizat şi au făcut demersuri către Ministerul Educaţiei pentru păstrarea disciplinei Geografie în nucleul disciplinelor de liceu.
La nivelul judeţului Suceava, peste 150 de semnături ale profesorilor au fost trimise către inspectorul de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei pentru a atrage atenţia asupra necesităţii de a păstra în programa şcolară studierea Geografiei.
Totodată, Societatea de Geografie din România a promovat un memoriu privind susţinerea Geografiei în planul-cadru pentru învăţământul liceal, document susţinut de peste 5.000 de profesori din ţară.
Prof. dr. Marcel Porof, preşedintele Societăţii de Geografie, filiala Suceava, a menţionat că reducerea preconizată a orelor de geografie ar afecta elevii, având în vedere că vorbim despre una dintre disciplinele de bază în fundamentarea culturii generale, cât şi un număr mare de profesori, care ar rămâne fără catedră.
Marcel Porof a mai arătat că Geografia, împreună cu Istoria şi Limba şi Literatura Română, este disciplină fundamentală de studiu, care formează conştiinţa identitară a elevilor, prin dezvoltarea dragostei pentru pământul pe care s-au născut şi îşi desfăşoară activitatea.
„În acest context, vă rugăm să susţineţi cuprinderea Geografiei ca disciplină obligatorie de studiu la toate filierele din învăţământul liceal, atât la ciclul inferior, cât şi la ciclul superior al liceului, precum şi ca probă scrisă, la alegere, la examenul de bacalaureat, pentru toate filierele, profilurile, specializările”, se precizează în memoriul Societăţii.
În sprijinul acestor solicitări, se mai menţionează că Geografia îi ajută pe tineri să înţeleagă fenomene naturale, demografice şi economice, din ce în ce mai complexe în contextul globalizării, ajutându-i să găsească soluţii adecvate de poziţionare şi de acţiune faţă de noile tendinţe.
De asemenea, Geografia dezvoltă competenţe relevante şi cu aplicabilitate în viaţa cotidiană.
În finalul scrisorii, se evidenţiază câteva dintre rezultatele elevilor români la această disciplină: "România are o poziţie valoroasă pe plan internaţional, prin obţinerea a numeroase medalii de aur la Olimpiadele de Geografie din ultimii 17 ani. Această poziţie ar putea fi menţinută prin includerea Geografiei ca disciplină obligatorie de studiu la nivel liceal, precum şi ca probă scrisă, la alegere, la examenul de bacalaureat".