Preşedintele interimar al Organizaţiei Municipale Suceava a PSD, Dan Ioan Cuşnir, a criticat intenţia primarului Ion Lungu, dar şi a PNL, de a achita în avans o sumă de 4 milioane de lei către operatorii Thermonet/Bioenergy, în timp ce societatea Transport Public Local SA se află în pragul falimentului. Dan Ioan Cuşnir a spus că şi în situaţia în care Suceava ar fi fost un oraş din Elveţia, cu un grad de execuţie bugetară de 99,8%, tot nu ar fi fost în regulă o astfel de plată în avans, fără să existe un minim beneficiu pentru comunitate, fie şi măcar un discount de 4-5%. „Întrebarea este dacă va putea, fie şi un singur consilier local, să voteze această plată în avans, având în vedere mai multe lucruri. În primul rând, Primăria Sucevei are datorii de peste 3,5 milioane de lei către TPL, firma Consiliului Local, deci tot a Primăriei, sumă care reprezintă facturi emise de TPL de mai mult de un an de zile şi neachitate de municipalitate. Singura concluzie este că Primăria Suceava nu îşi plăteşte datoriile către firma sa, dar plăteşte cu multă uşurinţă o sumă mai mare, în avans, binomului Bioenergy/Thermonet. Chiar nu pare nimănui ciudat acest lucru?”, a spus preşedintele interimar al PSD Suceava.
El a mai explicat că TPL SA Suceava are datorii de 4 milioane de lei la stat, având conturile blocate începând cu anul 2013. Mai mult, Dan Ioan Cuşnir a adăugat că pentru aceste datorii restante TPL a plătit în fiecare an penalizări cuprinse între 300.000 şi 400.000 de lei, adică aproximativ 2 milioane de lei în ultimii cinci ani. „Deci, în aceşti cinci ani, în loc să se dezvolte, TPL plăteşte penalităţi la stat, în timp ce Primăria Suceava, în loc să îşi plătească angajamentele şi datoriile către TPL, vrea să plătească în avans o sumă foarte mare unui operator privat. Chiar nimeni nu sesizează nici cel mai mic iz penal?”, a declarat Cuşnir.
El a adăugat că în perioada 2010-2012, TPL a raportat pierderi de 2,2 milioane de lei din subvenţii subdimensionate şi neachitate de Primăria Suceava. Dan Ioan Cuşnir a precizat că responsabilitatea cu privire la această problemă îi aparţine viceprimarului responsabil cu partea de transport din cadrul Primăriei, „acelaşi în prezent ca şi în trecut”, Lucian Harşovschi.
„Nu lipsit de importanţă este faptul că anul 2012 a fost an electoral şi sucevenii trebuiau păcăliţi din nou cum că TPL merge foarte bine. În anul 2013 Curtea de Conturi a constatat că subvenţiile către TPL au fost subdimensionate, motiv pentru care a şi emis o notă în acest sens. Bineînţeles că Primăria nu a făcut nimic pentru a remedia paguba din trecut”, a afirmat Dan Ioan Cuşnir. El a precizat că reprezentanţii PSD în Adunarea Generală a Acţionarilor a TPL au luat măsurile necesare pentru ca cel puţin începând cu anul 2013 subvenţia să fie cea reală.
Cuşnir: „Ion Lungu şi PNL pregătesc Falimentul Centenar!"
Pe de altă parte, Cuşnir a arătat că, oficial, TPL este singurul operator de transport public din municipiul Suceava. El a atras atenţia că în realitate sunt peste 50 de autovehicule tip maxi-taxi, cu licenţe eliberate de Consiliul Judeţean Suceava pentru trasee judeţene, care de fapt piratează transportul public în Suceava.
„În 2018 vom afla dacă proiectul cu autobuzele electrice va fi eligibil. Deocamdată nu este, pentru că TPL nu deţine un teren de minimum două hectare dedicat acestui proiect. Ce fac primarul Sucevei şi viceprimarul responsabil cu transportul din cadrul Primăriei pentru a rezolva în timp util această problemă? Sau vor spune şi în 2018, aşa cum au afirmat şi în cazul grădiniţei din Obcini, <nu mai avem timp, doar de la X putem cumpăra, în caz contrar pierdem bani europeni>? Nu mai e mult până atunci şi vom afla răspunsul”, a declarat preşedintele PSD Suceava. El a subliniat faptul că „drumul spre falimentul TPL” seamănă izbitor de mult cu falimentul SC Termica SA, adică „pas cu pas”.
„Dar, fiind în 2018, probabil că va purta numele de Falimentul Centenar! În anul 2018 Suceava va avea Podul Centenar doar pe hârtie, Sala Polivalentă şi Stadionul Centenar doar pe hârtie, Parcul Şipote Centenar doar pe hârtie, dar la realizări Ion Lungu şi PNL vor bifa falimentul TPL, Falimentul Centenar! Se pare că sunt deja pregătiţi şi anumiţi operatori privaţi în acest sens. Legătura între viceprimarul responsabil de transport din cadrul primăriei şi <Sorinel> sau interesele aceluiaşi viceprimar în gestionarea unor microbuze tip maxi-taxi, de exemplu cel cu numărul de înmatriculare SV10THY, sperăm să fie elucidate de autorităţile de drept ale statului”, mai precizează Cuşnir. Nu în ultimul rând, el a declarat că dacă aceste autorităţi vor elucida acest mister, în anul 2018 va fi un Centenar interesant „pentru cei care au falimentat Termica şi care, pentru că nu li s-a întâmplat nimic, acum falimentează şi TPL, pas cu pas!”