Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Suceava, Nicolae Troaşe, i-a transmis premierului României, Mihai Tudose, o adresă oficială prin care îi explică acestuia modul în care aplicarea prevederilor legale cu privire la plata defalcată a TVA va influenţa în mod negativ activitatea agenţilor economici. Demersul conducerii CCI Suceava a fost făcut după ce aproape 500 de firme din judeţ au răspuns unui chestionar cu privire la oportunitatea aplicării acestor măsuri.
„Am considerat util şi necesar să interpelăm firmele cu privire la opinia lor privind intrarea în vigoare a acestui act normativ, dar şi cu privire la necesitatea adoptării altor măsuri ce vizează activitatea lor. Drept urmare, într-un termen relativ scurt am promovat un chestionar la care au răspuns 494 de agenţi economici din judeţul Suceava prin intermediul căruia aceştia şi-au exprimat opiniile atât cu privire la acest act normativ, dar şi cu privire la alte probleme pe care le întâmpină în activitate”, i-a transmis Nicolae Troaşe premierului României.
El a precizat că CCI Suceava susţine necesitatea combaterii fraudei fiscale, prin instituirea unor măsuri menite să conducă la creşterea gradului de colectare a veniturilor bugetare şi la diminuarea evaziunii fiscale, susţinând, totodată, şi necesitatea elaborării unor astfel de măsuri, însă numai în urma unor analize asupra impactului acestora asupra mediului economic, pe termen mediu şi lung.
Făcând referire la procedura de plată defalcată a TVA, astfel cum este reglementată prin O.G. nr. 23/2017, Nicolae Troaşe a explicat că este mai mult decât evident impactul asupra mediului de afaceri şi în special asupra operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în mod onest şi legal. El a atras atenţia că la adoptarea acestui act normativ nu a fost aplicat testul IMM în conformitate cu Legea nr. 346/2004, nu a fost elaborat nici un studiu de impact al mecanismului SPLIT-TVA şi nici nu s-a respectat principiul predictibilităţii fiscale. Troaşe a mai spus că operatorii economici vor întâmpina dificultăţi în gestionarea cash-flow-ului, fapt ce va conduce în mod inevitabil la întârzieri în efectuarea plăţilor şi la aplicarea de penalităţi, iar birocraţia urmează să crească în mod semnificativ, în special prin dublarea numărului de plăţi/încasări, dar şi prin necesitatea implementării de măsuri suplimentare de verificare şi management al tuturor operaţiunilor privind TVA pe care le întreprinde operatorul economic.
„Sistemele informatice contabile existente pe piaţă nu au implementate posibilitatea de plată defalcată a TVA, acestea necesitând modificări care nu vor putea fi realizate decât cu cheltuieli suplimentare. Mai mult, operatorii economici vor avea cheltuieli majorate cu comisioanele bancare, şi în acelaşi timp trezoreria statului nu dispune de un sistem informatic prin care operatorii economici să poată accesa în timp real extrasele de cont şi nici nu pot fi efectuate operaţiuni prin internet sau telefonul mobil”, a spus preşedintele CCI Suceava.
Troaşe: Productivitatea şi competitivitatea operatorilor economici va fi afectată în raport cu societăţile din celelalte state membre ale UE
Nicolae Troaşe a atras atenţia că Agenţia Naţională de Administrare Fiscală nu are nici resursa umană şi nici capacitatea tehnică necesară pentru a procesa numărul extrem de mare de solicitări de autorizare a plăţilor sau a operaţiunilor care urmează a fi efectuate din conturile de TVA. Preşedintele CCI Suceava a mai precizat că dacă noile prevederi legale ar urma să intre în vigoare, productivitatea şi competitivitatea operatorilor economici va fi afectată în raport cu societăţile din celelalte state membre ale Uniunii Europene, fapt ce va conduce la o scădere a exporturilor şi a economiei în ansamblul ei. „Actul normativ încurajează derularea relaţiilor comerciale externe, în detrimentul stabilirii unor relaţii de colaborare între operatorii economici naţionali, primele nefiind supuse rigorilor stabilite de procedura de plată defalcată a TVA. Regimul derogatoriu de care beneficiază micii agricultori începând cu data de 1 ianuarie 2017, menit să reducă sarcinile administrative, este practic anulat prin introducerea procedurii de plată defalcată a TVA”, a spus Nicolae Troaşe.
Mai mult, el a precizat că impunerea obligaţiilor stabilite prin O.G. nr. 23/2017 societăţilor nerezidente care sunt înregistrate în România le-ar putea determina să aleagă alte ţări pentru a-şi desfăşura activitatea economică.
Nicolae Troaşe a făcut referire şi la faptul că termenul de şapte zile lucrătoare pentru virarea din contul curent în contul de TVA a încasărilor în numerar sau cu cardul este unul foarte scurt şi generează o sarcină administrativă disproporţionată prin necesitatea de a efectua în mod continuu calculele şi plăţile TVA-ului, putându-se ajunge la situaţia în care efectuarea transferurilor in contul de TVA să fie făcută zilnic. Nu în ultimul rând, el a spus că actul normativ nu reglementează aspectele procedurale legate de TVA aferent contractelor de factoring, reţineri de garanţii de bună execuţie, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele şi contul altei persoane impozabile sau compensări.